חשיבותו של הסכם התקשרות בעסק

חשיבותו של הסכם התקשרות בעסק

קיימת נטייה לבעלי עסקים קטנים להימנע מלערוך הסכם בכתב עם קהל לקוחותיהם מסיבות שונות כגון: חוסר נעימות מול הלקוח, חלק מבעלי העסקים הקטנים מפחדים להבריח את הלקוח, טענות כי הלקוח הוא לקוח ותיק ויש לי אמון בו וכדומה.

כמו בכל תחום בחיינו הן הפרטיים והן העסקיים הכל בסדר עד אשר מתעוררות המחלוקות או כאשר אחד הצדדים מפר את העסקה או את מה שסוכם.

כאשר אין חוזה או הסכם כתוב בין הצדדים וההסכמות לא הועלו על הכתב, מתחילות הבעיות ולכן הסכם התקשרות עם לקוחות הוא מסמך מחייב עבור כל בעל עסק שמטרתו להגן על בעל העסק, להסדיר את מערכת היחסים עם הלקוח, את החובות והזכויות הנובעים מההתקשרות ולהגדיר את גבולות ההתקשרות בין בעל העסק ללקוח. הסכם התקשרות מפורט, אשר הותאם במדויק לעסק הספציפי ימנע מחלוקות פוטנציאליות עתידיות ויסייע בפתרונן המהיר במידה ותתגלענה.

והכי חשוב הסכם כזה יגביר את מחויבותו של הלקוח לעסק, יצמצם ביטולים של לקוחות ויגדיל את הגבייה בעסק ולכן שלב ראשון בכל התקשרות עסקית בין שני צדדים בין אם מדובר בהתקשרות חד פעמית או התקשרות ארוכת טווח, הוא ניסוח הסכם התקשרות בכתב.

BatEL-109

אז מה חשוב לכלול בהסכם?

  1. דבר ראשון כמו בכל הסכם נגדיר את זהות הצדדים לעסקה, קיימת חשיבות רבה לפרט את הפרטים המלאים של הן של העסק והן של הלקוח. הפירוט יכלול בין השאר את שמות הצדדים, ת.ז. או מספר ח.פ (במקרה של חברה), כתובות ומספרי טלפון, מיילים וכדומה.
  2. הגדרת סוג השירות המסופק או המוצר שמסופק – חשוב שיהיה פירוט מלא שמתאר את השירות או המוצר שניתן, מה הוא כולל, לוח הזמנים בו הוא יסופק וחשוב לא פחות מזה במקרה של אספקת שירותים, מה השירות לא כולל.
  3. תנאי ההתקשרות של בעל העסק עם הלקוח – בעצם מגדיר את הזכויות והחובות של הצדדים, גבולות האחריות למוצר או לשירות שמסופק, אילו פעולות על הלקוח לבצע כדי שניתן יהיה להבטיח את האחריות, מהי תקופת האחריות בשים לב למגבלות הדין והפסיקה במקרה של אספקת מוצרים, שמירה על סודיות ואי תחרות ועוד.
  4. התמורה ותנאי התשלום – הגדרה של התמורה המלאה והמפורטת עבור אספקת השירות ו/או המוצר וכן אופי תנאי התשלום המועדפים והמועדים לתשלום. האם תינתן מקדמה? מה גובה המקדמה? האם תוחזר במקרה של ביטול? יש להתייחס לכל אלו בהסכם.
  5. משך תקופת ההתקשרות – האם מדובר בביצוע פרויקט נקודתי או מכירת מוצר חד פעמי או שמדובר בהתקשרות ארוכת טווח.
  6. מדיניות ביטולים/ ביטול עסקה – במקרה והלקוח מעוניין להשיב את המוצר שרכש או במידה והלקוח מעוניין להפסיק שירות שמסופק ושולמה מקדמה האם היא תוחזר או שלא יהא החזר כספי על המקדמה ששולמה.

לסיכום, ישנם עוד סעיפים רבים שיש להתייחס אליהם כשעורכים הסכם התקשרות והכל בהתאם לעסק הספציפי עבורו נערך ההסכם, לכן בחרו להתקשר עם לקוחותיכם בהסכם התקשרות בכתב, אל תותרו על הסכם מקיף ומפורט בכל התקשרות עם לקוחות, הסכם מקיף ומפורט המשקף את העסק שלכם ייצר סדר בעסק, יפחית סיכונים, ימזער נזקים, ימנע סכסוכים עתידיים ועוגמת נפש והכי חשוב ייצר סדר פעולות שיביא להצלחת העסק שלכן.

 

בת אל בכר עו"ד בתחום המקרקעין ונוטריון
נייד:054-9981886
מייל: bbatel@gmail.com
אתר: http://www.bachar-laws.co.il/
עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/BacharLaws/