zoom-in לזמן קורונה

zoom-in לזמן קורונה

הימים האחרונים גרמו לי להרבה מחשבות והביאו איתם לא מעט תובנות על העברת המסר שלנו במצב הנוכחי.
חשבתי על זה שגם בעסק שלי, שבו אני מלווה לעמידה מול קהל, נוצר שינוי ואני נדרשת להכיר משהו חדש, במיוחד עכשיו כשהעמידה היא בעיקר ישיבה מול מצלמה.
בכלל, המצלמה הזו עושה את הדברים להרבה יותר מוקצנים והבנתי שיש כמה דברים שקורים מולה ולא קורים בעמידה פרונטלית על במה.
מה שרואים מכאן לא רואים משם, מכירים? אז כזה...
בדיוק לשם כך הכנתי כמה כלים וטיפים להעברת מסר מול מצלמה:

#עבודה מהבית:
אז נכון, אנחנו אמנם לא יוצאים מהבית והולכים לעבודה שלנו (ותחשבו כמה חסכנו פה על דלק וקפה ומאפה במבצע) ופתאום המושג "עבודה מהבית" תופס משמעות הרבה יותר גדולה.
במידה ובחרנו להמשיך לשווק את העסק שלנו, כי בואו נודה, הקורונה הזאת תיגמר מתישהו והעסק שלנו ישוב לפעול במתכונתו הקודמת, כדאי שנתייחס גם לפגישות הווידאו כעל מקום העבודה שלנו.
ובדיוק כמו שאנחנו מקפידים על דברים שאנחנו עושים כשאנחנו הולכים לעבודה, כדאי שנקפיד עליהם גם במצב הקיים.

File5

#תדמית מנצחת:
אחד הדברים החשובים בהעברת מסר הוא לזכור מה המטרה שלי, מה אני רוצה שיקרה אחרי שאמרתי את מה שהיה לי לומר ומה הקהל שלי לקח מהמסר שלי.
אבל רגע! המסר שלי לא עובר רק דרך המילים שיוצאות לי מהפה, אלא דרך התדמית שאני יוצרת לעצמי.
תדמית נוצרת ע"י שפת גוף, טונציה ותוכן. כאשר שפת הגוף מהווה 55% מהמסר, הטונציה 38% והתוכן הוא רק 7%.
מה שזה אומר, שזה לא מספיק רק להתמקד במילים יפות וחכמות, אלא ואולי בעיקר, בדרך שבה אנחנו מעבירים אותן.
כי שפת גוף היא שפה שמרבית האנשים לא יודעים להסביר או לתרגם אותה, מה שכן, היא גורמת להם להרגיש דברים ואם שפת הגוף לא משדרת את מה שאנחנו אומרים במילים, אנשים לא ימשיכו להקשיב לנו.
הקטע בווידאו הוא שאם לא מצאתי חן בעיניי מישהו, הוא פשוט עוזב את השיחה.

#מודעות:
אז אם התדמית שלי נוצרת ברובה באמצעות שפת הגוף וטונציה, אז על אחת כמה וכמה כשאני מול מצלמה. כי המצלמה מעבירה הרבה דברים שלא התכוונו בכלל להעביר וכאן אנחנו חייבים לשים לב לפרטים הקטנים ביותר:

  • תזוזות- העין שלנו רואה הכל וככל שיש יותר תזוזות ככה קשה יותר לשמור על ריכוז. כשנכנסים לשיחות וידאו, במיוחד מהנייד, מומלץ לשמור על מיקום קבוע ולא להתחיל לעשות סיבובים בבית. מעבר לזה, שאם תוך כדי שיחת וידאו אני מתכתבת בוואטסאפ או בצ'אט, אז מה שרואים זה בעיקר את האצבעות שלי בגודל מבהיל. תחשבו על זה שזה כמו לקבל אצבע בעין או גרוע מזה, אגרוף לפנים.
    אגב, ידיים, למעשה מעבירות את הסאב-טקסט של המסר ולכן כדאי כן להשתמש בהן כשאנחנו מדברים בשיחות וידאו, אך יחד עם זאת, כדאי שהן יהיו פתוחות, קרובות אלינו וכמה שפחות למצלמה על מנת ליצור מסר של קרבה ופתיחות.
  • סביבה- אחד החסרונות של המצלמה הוא שהיא לא מסננת שום דבר וכל מה שנתפס בזויות שלה עובר הלאה. אנחנו יכולים להעביר יופי של תוכן, עם המון ערך מוסף וכלים פרקטיים ליישום, אך אם איפשהו בפריים (בתוך המסגרת) יש ערימת כביסה או ילדים קופצים, הסיכוי שיקשיבו לנו הוא קלוש עד כדי אפסי. לכן, שימו לב שהרקע מאחוריכם הוא רקע נקי, מסודר ועם כמה שפחות אלמנטים ומסיחי דעת שעלולים ליצור עומס מיותר.
     תאורה- אל תשבו בחושך, בבקשה! כשיושבים עם חלון מאחורינו אין מה שמאיר עלינו ואז אנחנו חשוכים ולא רואים כמעט את הפנים שלנו. אם החדר לא מואר מספיק או שאין חלון שזורק אור מהכיוון הנכון, תעמידו מנורה מולכם (אפילו שזה קצת מסנוור) שתאיר אתכם ותצאו מהממים.
  • נראות- כמו בכל מקום עבודה, תכבדו גם את המפגש בווידאו כפגישת עבודה. אין צורך להתהדר עכשיו בחליפות, עניבות, נעלי עקב וכל היתר. כן להקפיד על לבוש נקי ומסודר, כזה שהולם את העיסוק והתוכן שלכם.
    לצערי, המצלמה לא מאוד מחמיאה ולכן כדאי גם לשמור ממנה קצת מרחק. יחד עם זאת היא לא אוהבת פסים ונקודות ולכן הכי מומלץ ללבוש חולצות חלקות בעדיפות לצבע בהיר או בולט. נשים- כדאי לענוד איזו שרשרת מעניינת וכמובן- לסדר את השיער ולהתאפר!!!
    תזכרו, בגלל שרואים הכל, תשתדלו לא לחטט באף, להוציא כינים, ללעוס ולעשן בזמן השיחה. אם אין לכם ברירה, תסגרו את האופציה של שידור המצלמה וככה לא יראו אתכם.
  • מצלמה- אם היה אפשר להעלים אותה, היינו הרבה יותר שמחים, רק שמה לעשות, כדאי להתחיל לחבב אותה עכשיו. מעבר לזה שהיא לא מסננת כלום ומעבירה כל מה שבא לה, יש חשיבות מאוד גדולה למיקום שלה.
    חשוב תמיד לזכור שכשאנחנו מדברים בשיחת וידאו, גובה העיניים הוא מאוד משמעותי.
    בשיחות מהמחשב, לרוב, המצלמה באמת ממוקמת לנו מול העיניים, באמצע המסך למעלה וכשאנחנו בשיחה יש נורה שדולקת ומצביעה על מיקומה- לשם צריך להסתכל.
    במידה והמצלמה היא חיצונית, ממליצה בחום לשים אותה מעל המסך באמצע ולשם להסתכל או לחילופין להטות את כל הגוף וכמובן את המבט למצלמה.
    אם מתחברים מהנייד- הקפידו להעמיד אותו בצורה יציבה מולכם ולהסתכל אליו בזווית ישרה ולא מלמעלה. דמיינו שכאשר אתם מדברים מגבוה, לקהל מועברת תחושת עליונות או התנשאות.

#למקומות, היכון, שוט!
כמו כל דבר בחיים, כדאי להכין את עצמנו מראש לפני שנזרקים למים.
אז נכון, המצב הנוכחי הגיע ללא שום התראה מוקדמת ובגדול אנחנו גם לא ממש יודעים מתי הוא יסתיים, וכל שנותר לנו לעשות הוא להתאים את עצמנו אליו.
זה לא אומר שזה הזמן להיות ספונטניים ולזרום. ממש לא.
רגע לפני שעולים לשיחת וידאו או מעבירים הרצאה / סדנה / מסר כלשהו, כדאי להכין את עצמנו מראש- לרשום לעצמנו על מה אנחנו רוצים לדבר, מה חשוב לנו להעביר, מה אנחנו רוצים שיזכרו מאיתנו, מה המטרה במסר ובתוכן שלי ואיך מניעים לפעולה את הקהל ששומע אותנו. כמובן שחלק מההכנה היא גם הנראות, מיקום המצלמה, הסביבה וכל מה שדיברנו עליו קודם.

#אותנטיות:
כשאני מלווה מרצים ובעלי עסקים בעמידה מול קהל ובהעברת פרזנטציות, אני תמיד מתחילה במילה "אותנטיות".
הקהל אוהב להתחבר לרגש, הוא לא אוהב זיופים.
אם אני מתרגשת מהמעמד, במיוחד בימים אלו, כשהכל די חדש וזו התנסות ראשונה בדיבור מול מצלמה וקהל חי ברקע, אז כדאי שהקהל שלי יידע שאני מתרגשת.
שיתוף הקהל בתחושות ובמה שקורה לי בפנים יותר קירבה ואמפטיה. מעבר לזה נוצר חיבור בין התוכן המילולי לשפת הגוף ולקהל הרבה יותר קל להתחבר כשיש אחידות במסרים הללו.
להגיד בימים כאלה שקשה לנו, לא מראה על חולשה, נהפוך הוא. יחד עם זאת כדאי לא לדבר ממקום קורבני, אלא ממקום מעצים, כזה שיכול ליצור הזדהות והבנה שהתחושות משותפות.

לסיכום,
המצב הזה יכול ליצור הזדמנויות חדשות, היכרות חדשה עם סיטואציות שלא חווינו מעולם.
אפשר להתבאס, רק שזה לא יקדם אותנו לשום מקום ואפשר לראות איך בתוך זה אנחנו צומחים ונותנים מעצמנו, מהידע שלנו, מהכוחות שלנו ומהיכולות שלנו לאחרים.
והכי חשוב, תעשו מה שעושה לכם טוב ותשתדלו ליהנות מזה.

 

בברכת יום נעים,
חן הילה דורון
מנכ"לית ובעלים שותפה
ארגון "עצמאית- קהילת נטוורקינג נשית מקדמת תוצאות"
054-5791377