איך רעיון הופך להרצאה?

איך רעיון הופך להרצאה?

"יום אחד היה לי רעיון.
בהתחלה חשבתי עליו הרבה.
לא ידעתי מה עושים עם זה, אז פשוט התרחקתי ממנו.
אבל הרעיון הלך בעקבותיי.
היה בו משהו קסום.
התחלתי לשים לב שבחברותו אני יותר מאושר.
אהבתי להימצא בחברת הרעיון שלי.
זה עודד אותי לחשוב בגדול- ואז בגדול יותר.
ואז הבנתי סוף סוף מה עושים עם רעיון: משנים את העולם!"
(מתוך הספר "מה עושים עם רעיון?"- קובי ימאדה. תרגום: יהודה אטלס)

 

הרבה פעמים אנחנו מסתובבות עם הרעיון הזה בראש, עם הרצון לצאת עם איזושהי הרצאה או סדנה, שבעזרתה נוכל להעביר את הידע שלנו לעולם.
הרצאה טובה או סדנה מעשית עלולה להפוך אותנו לאושיות בתחום, למקור ידע שעולים אליו לרגל. אנחנו יכולות להפוך להיות סוג של גורו, אם ממש נהיה טובות.
ואולי זאת בדיוק הסיבה שאנחנו נמנעות?
הרי לא כל אחת נולדה עם היכולת לעמוד ולהופיע על במה, לסחוף את הקהל אחריה, לייצר תסריט מדויק או לבנות מצגת שתתמוך היטב בתוכן.
כל כך הרבה התעסקות סביב זה, שההימנעות היא המפלט.

Untitled design (4)

האמנם?

במאמר שלפנייך בחרתי לשתף ב-5 כלים ועקרונות שאני עובדת על פיהם, כשאני מגיעה לכתוב הרצאה או סדנה ואני בטוחה שכל מי שתבחר ליישם אותם, תצליח להוציא לפועל כל רעיון שיש לה בקלות.

  1. תתאהבי ברעיון שלך:
    כשעולה רעיון, אל תבטלי אותו. כמו בחיזור, בהתחלה עושים הרבה טעויות ולעתים אנחנו פוסלות מבלי לתת הזדמנות בכלל.
    קחי דף ותרשמי עליו את הרעיון, כמה פשוט ככה טוב.
    תקשטי אותו, במילים, בצבעים, באיורים. תתחילי להתרגל אליו.
    שימי את הדף הזה בכל יום לפנייך, בראש הרשימה, מעל כל הניירת. תני לו מקום של כבוד. מעבר לזה, הוא יהיה שם ויזכיר לך לא לשכוח אותו.
  2. תכווני למטרה:
    תרשמי לעצמך, כשתרגישי שאת והרעיון שלך מוכנים לעלות לשלב הבא, מה ייצא לך מזה? מה את רוצה להשיג מההרצאה או מהסדנה- יותר לקוחות? חשיפה? העברת ידע? בסיס להתנסות?
    אחרי שתדעי מה ייצא לך מזה, תרשמי- מה את רוצה שייצא למי שיהיה הקהל שלך? מה המסר שאת רוצה שהם ייצאו איתו? מהם הכלים שהם יידעו?
  3. צריכה להיות אסטרטגיה:
    אחרי שהגדרת את המטרות שלך, תבדקי עם עצמך מתי הכי נכון מבחינתך להעביר את המידע שלך הלאה ומה את צריכה כדי שזה יקרה- אולם גדול או פלטפורמה דיגיטלית? כמה משתתפים בתור התחלה יהיו בקהל? האם המשתתפים הם לקוחות קיימים וקולגות שמכירים אותך כבר ויכולים לעזור לך לעשות את הדיוקים אחרי הפעם הראשונה או לקוחות חדשים לגמרי שעוד לא נחשפו אלייך? כמה זמן ההרצאה / הסדנה שלך תימשך?
    אם יש שאלות שאת לא יודעת לענות עליהן או שאלות נוספות שעולות- אפשר להתייעץ עם חברה עסקית, מישהי שאת סומכת עליה, מישהי שמכירה אותך ויכולה להראות לך נקודות נוספות שלא שמת לב אליהן.
  4. תפרסי מפה:
    בשלב הזה, קחי את כל הידע שלך, תפרסי אותו על השולחן ותבחרי רק את מה שרלוונטי למטרות שהגדרת לעצמך.
    ממליצה לעבוד עם צבעים / מרקרים צבעוניים על מנת לראות את זה בצורה ברורה יותר.
    תכתבי לך את התוכן שלך בראשי פרקים (פרק= מסר מרכזי) ותתי נושאים, כך שתביני מה כל פרק ופרק בא לספר.
    אל תחשבי כרגע על הסדר של הפרקים, אלא רק על הרלוונטיות שלהם.
    אם יש לך יותר מ- 10 תתי נושאים- כנראה שיש דברים שקשה לך לוותר עליהם. תעשי מיפוי חוזר.
    כל מסר יכול לכלול עד 3 תתי נושאים.
    בהרצאה שאורכה כ- 45 דק', אמורים להיות עד 3 מסרים מרכזיים ועד 9 תתי נושאים (3 תתי נושאים לכל מסר).
    בסדנה של כשעתיים- מסר אחד מרכזי שסביבו עוסקת הסדנה ועד 4 תתי נושאים.
  5. זה לא יסתדר מעצמו:
    עכשיו זה הזמן לחזור למטרות שלך ולהגדיר סדר עדיפויות- מהי מטרת העל שלך ומהן מטרות המשנה שלך. מול כל מטרה צייני מהו המסר.
    מטרת העל- המסר המרכזי, זה שאיתו תפתחי את ההרצאה / הסדנה שלך, ספרי לקהל למה בחרת להעביר את הידע שלך ומה את רוצה שהם יחוו ויקבלו ממך.
    מטרות המשנה- לפי סדר חשיבות או סדר כרונולוגי, רצף אירועים או רצף הגיוני שיהווה התפתחות של המסרים שלך.
    שלבי סיפורים שיתמכו במסרים, אישיים או של סיפורי מקרה.
    ואל תשכחי לסכם- הסיכום הוא הדרך שעשית- את והקהל שלך, מהרגע שהתחילה ההרצאה / הסדנה ועד לרגע הזה. שתפי אותם בחוויה שאת והם עברתם, בכלים ובתובנות שניתנו לאורך הדרך ומה את מצפה מהם שיעשו בסיום המפגש. תניעי אותם לפעולה- גם לכתוב לך המלצה או לתת לך משוב- זה מצוין.

 

אחרי שסיימת את כל התהליך- שבי רגע עם עצמך. תסתכלי שוב על הרעיון שלך ותשאלי את עצמך האם את מוכנה? האם את מרגישה שלמה עם מה שיש כרגע לנגד עינייך?
תניחי את זה ליום או יומיים וחזרי לזה שוב.
כשאת בטוחה במסרים שלך ובתוכן שאת רוצה להעביר, תקבעי תאריך ותפיצי לעולם שאת והרעיון שלך הגעתם לשנות את העולם!
תסמכי על עצמך ועל הידע שלך. תמיד תצאי מתוך נקודת הנחה שיש לך מסר חשוב שעדיין לא יצא לאוויר העולם וכל מי שיישמע אותו ייהנה מערך מוסף משמעותי.

 

בהצלחה!

חן הילה דורון, מנכ"לית ובעלים שותפה- ארגון "עצמאית", בעלים "הבמה העסקית".
מרצה מומחית לסטוריטלינג, עמידה מול קהל, שפת גוף ותקשורת בינאישית, מלווה מרצים בכתיבת הרצאות ויצירת תוכן עסקי.