שיתוף פעולה כמנוע לצמיחה עסקית

שיתוף פעולה כמנוע לצמיחה עסקית

5 עצות זהב ליצירת שיתוף פעולה מניב

 

מאת: מירב שטרן

צילום: עדי זלק וינר איפור: שני לב

הנטייה הטבעית שלנו היא לרוץ קדימה, לרצות להתקדם כמה שיותר מבחינה עסקית, להיות בולטות בתחום שלנו ומוכרות ולרוב, אנחנו עושות הכל לבד. ואנחנו יודעות לעשות את זה נפלא  אבל תחשבי מה היה קורה אם היו שתיים או שלוש כמוני….?

כיועצת עסקית, אני מאמינה ששיתופי פעולה שבנויים נכון, יכולים למנף את העשייה עסקית של כל הצדדים שלוקחים חלק. זה מאפשר לנו לשלב כוחות ולחלוק באחריות וכל אחת מאיתנו מביאה את סל היכולות, הכישורים, הניסיון והקשרים שיש לה לתוך שיתוף הפעולה, מה שמייצר גל ענק של תנועה קדימה ולמעלה.

איך מוצאים שיתוף פעולה או חושבים על כיוון אפשרי לשיתוף פעולה?
איך בונים נכון את שיתוף הפעולה כדי שיצליח ויניב תוצאות?

על שאלות אלו ונוספות אתן מענה באמצעות 5 עצות הזהב שלי ליצירת שיתוף פעולה מניב:

1. מי עומד מלפניי מצדדיי ומאחורי?
רעיונות לשיתופי פעולה אפשר למצוא על ידי הגדרת קהל היעד שאליו ארצה לפנות ומיפוי בעלי/בעלות העסקים שנמצאים לפני בתהליך מול קהל היעד, מצדדיי ומאחוריי.
לדוגמא:
אם אני עורכת דין לדיני משפחה וקהל היעד שלי הוא נשים שנמצאות בשלב קבלת ההחלטה על פרידה/גירושין –

  • בעלות העסקים שיהיו לפני ויפגשו את אותה אישה הן – יועצות זוגיות, מנחות הורים, מאמנות אישיות, מתקשרות, נומרולוגיות ועוד
  • בעלות העסקים שיהיו לצידי בתהליך או אחריי הן – מגשרות, מאמנות/מטפלות רגשיות, מטפלות/מאמנות לילדים, מנחות הורים, עורכות דין העוסקות בנדל"ן, יועצות פיננסיות ועוד
    אני יכולה לשקול לייצר שיתוף פעולה שיהווה חבילה משותפת של שתיים או שלוש בעלות עסקים יחד שמלוות את התהליך מההתחלה ועד הסוף, או לשקול ולשלב את בעלות העסקים הללו תוך כדי התהליך.

2. הגדרת חזון משותף – אם בחרנו בדרך של חבילה משותפת לקהל היעד שלנו או מתן לקהל יעד חדש שרלוונטי לשתינו, חשוב שנשב ונגדיר חזון משותף. שנבחן האם אנחנו רואות את הדברים באותה דרך, האם התוצאה הרצויה זהה אצל שתינו ועוד.
לעיתים בשלב הזה נגלה שהחזון של כל אחת שונה ואנחנו צריכות למצוא את שביל הזהב או להגדיר חזון חדש משותף.

3. חלוקת תפקידים – בחרנו להוציא את שיתוף הפעולה אל הפועל. איזה כייף!!! יש התרגשות באוויר ורצון להתקדם לעשייה. אך חשוב לפני היציאה לדרך, להגדיר את חלוקת התפקידים ביננו –
במה כל אחת טובה/פחות טובה, במה כל אחת מאתנו אוהבת/לא אוהבת לעסוק, איזה כישורים וניסיון כל אחת מביאה עמה ועוד.
חשוב שנחלק ביננו בצורה שווה את האחריות לעשייה על מנת שלא ייווצר מצב של עומס על מישהי אחת או לחילופין שלא ייווצר מצב שישנם תחומי עיסוק שאף אחת מאתנו לא רוצה לעסוק בהם. חשוב שנראה את התמונה הכללית מראש כדי שנדע כיצד לפעול.

4. הסכם – בשיתוף פעולה שיש בגינו השקעה כספית (במיתוג, בחומרים, בבעלי מקצוע משלימים ועוד) חשוב לייצר טרום התחלת שיתוף הפעולה הסכם משפטי בין שני הצדדים שיגדיר את כל הסוגיות הנדרשות. זה מונע אי נעימויות בהמשך ועבודה מסודרת לכל אורך הדרך.

5. תלמדו מהטעויות ואל תפסיקו לנסות – לא תמיד שיתופי הפעולה מצליחים כפי שהיינו רוצים. לרוב בגלל חוסר ניסיון, היערכות לא נכונה או אי התאמה אישית.
חשוב לא להתייאש!
אם שיתוף פעולה אחד לא צלח, זה לא מעיד על הבאים בתור.
מכל שיתוף פעולה אנחנו לומדות, מסיקות מסקנות ומיישמות בפעם הבאה.
אני באופן אישי הייתי פעמיים בשיתופי פעולה שלאחר תקופה נפסקו – פעם אחת בשל הבנה שאנו נמצאות במקום שונה מבחינת רצון אישי ומוכנות להשקעה השיתוף פעולה הסתיים לאחר חצי שנה. בפעם השנייה בשל חילוקי דעות מקצועיים שיתוף הפעולה הסתיים לאחר שנתיים.
משניהם למדתי רבות, הסקתי מסקנות ויישמתי בשיתוף הפעולה השלישי והגדול ביותר שלי, עד כה, בארגון "עצמאית – קהילת נטוורקינג נשית מקדמת תוצאות" יחד עם חן הילה דורון. שיתוף פעולה/שותפות שקיימת כבר 5.5 שנים, ממנפת את הארגון כולו ואת כל אחת מאתנו בנפרד. בימים אלו התווספה אלינו גם שותפה שלישית – עידית אגוזי לוי.

 

מקווה שתיקחו את 5 עצות הזהב הללו כצידה לדרך, תיישמו ותצליחו בענק!!!

שלכן,
מירב שטרן, יועצת עסקית
מומחית בייעוץ עסקי-שיווקי, בניית תוכניות עבודה וליווי קמפיינים במימון המון.
בעלים ומנכ"לית שותפה בארגון "עצמאית" – קהילת נטוורקינג נשית מקדמת תוצאות.
אתר – https://stern-biz.co.il/
דף עסקי – https://www.facebook.com/merav.stern/