ניהול בסביבה מרובת גירויים

ניהול בסביבה מרובת גירויים

מאת: ניצן גבאי משען. 

הבוקר מתחיל, את מתיישבת מול המחשב תוך החלטה שהיום תהיי סופר ממוקדת וסוף סוף תקדמי דברים שלא הצלחת למצוא זמן לקדם כמו שצריך. את מבטיחה לעצמך שהיום תהיי ממוקדת, מפוקסת וסופר יעילה. את עושה לעצמך To Do List מפוארת ואז מתחיל יום העבודה שלך…ניהול בסביבה מרובת אתגרים - ניצן גבאי משען

את נכנסת לפייסבוק רק כדי לפרסם את העסק שלך ומוצאת את עצמך נשאבת לפוסטים וסרטונים
תוך כדי את נזכרת שאת חייבת לקבוע תור לרופא -מה שכבר הרבה זמן את רוצה לעשות אז את רק לרגע מתקשרת למרפאה. ואז את חוזרת לעבוד אחרי 15 דקות של עבודה פתאום הטלפון מצלצל, קוטע את קו המחשבה….
מפה לשם הופ עבר חצי בוקר ואת לא ממש בהספק…
מי שזה מוכר לה שתרים את היד ?

כמדריכת הורים לילדים עם קשיי קשב והיפראקטיביות, כל אדם שני שאני מדברת איתו אומר לי: "לי בטוח יש קשיי קשב, ממש קשה לי להתרכז" אז לא, לא לכל אדם שני יש קשיי קשב, אבל כן אנחנו חיים בעולם מוצף בגירויים שמקשה עלינו להתרכז.

מעצם היותנו בעלות עסק עצמאי אנחנו מג'נגלות כל היום בענייני העסק דואגות לניהול הכולל וגם לביצוע העבודה, מהפרט הכי קטן ועד לגבייה. במקביל אנחנו גם מנהלות במקביל את כל חזיתות החיים: זוגיות, ילדים, תחזוקת הבית, קניות, קופת חולים, מורה, גננת, חברים, הורים של חברים… תוסיפי לזה לחצים רגשיים כמו מצב בטחוני מדאיג, מצב כלכלי דוחק והנה לנו מתכון מוצלח לקושי לשמור על קשב וריכוז לאורך זמן.

אז מה עושים?

קודם כל, הכנה והכרה של המציאות!
את לא גרועה, איטית או מפוזרת, את מתנהלת במציאות מוצפת בגירויים. אחרי שהבנת שזה לא את זאת הסביבה, בואי נתעמק מעט. האמת, זה לא תמיד היה ככה, בעבר לא היו כל כך הרבה גירויים.
תחשבו כמה המדיה החברתית השתלטה על חיינו, פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ- כל אלה פועלים על עקרון האינסטנט. הכל כאן ועכשיו באופן שיוצר תלות והתמכרות – אם אתה לא שם אתה לא קיים.
תוסיפי לזה את העובדה שנשים בימינו מנהלות קריירה ועדיין רוב נטל הבית על כתפיהן. נמשיך עם העובדה שאנחנו חיים בחברה מערבית עם תרבות שפע אך המצב הכלכלי דוחק, הרבה שינויים שקרו בשנים האחרונות העצימו את העומס שאנחנו שרויות בו. המציאות של ימינו היא מציאות שמחייבת אותנו להתנהל אחרת ולהשתמש באסטרטגיות שיעזרו לנו להתמודד עם המוצפות.

מהניסיון שלי אני ממליצה לנסות להתמודד עם הצפת המטלות והאחריות באמצעות: עבודה לפי תוכנית עבודה יומית. לקום בבוקר ולעשות רק רשימת מטלות זה חשוב אבל לא מספיק. מומלץ מאוד להכין תוכנית עבודה יומית הכוללת ירידה לרזולוציות של מה עושים מתי –י יכולה לפקס ולעזור.

את תוכנית העבודה מתחילים ב – To Do List ומתוכה מתחילים לטייב. לסמן את אלה החשובות ביותר, אלה שאם תקדמי אותם, תרגישי בסוף היום שקדמת משהו חשוב ומשמעותי -ואז תתחילי לפרוט את היום:
8:00-9:00 פרסום ברשתות החברתיות
9:00-11:00 כתיבת תוכן הרצאה
11:00-12:00 שיחות ללקוחות
12:00-13:00 חזרה למיילים/ הודעות/שיחות

ברגע את יודעת שמשעה 9:00 עד 11:00 את מתפנה לכתיבת הרצאה שאת רוצה לקדם, היכולת לווסת רעשים פנימיים גדלה. נזכרת שאת צריכה לתאם תור לרופא? לא עכשיו, בין 9:00-11:00 את יודעת שאת רק על פיתוח ההרצאה. לקוחה התקשרה אליך? תחזרי אליה ב 11:00
ומה עושים עם התור לרופא שקפץ לראשך ומטריד אותך? טוב ששאלת! זה ממש בסעיף הבא…

שליטה בגירויים חיצוניים ופנימיים:

אם את עובדת וחשוב לך להתרכז ולהתמקד, אבל את מרגישה שכל פעם קופץ לך לראש גירויי חיצוני או פנימי שמסיט את דעתך, תני לו מקום- תרשמי אותו בצד, כך תסירי את החשש שתשכחי ממנו בהמשך. זה יאפשר לך להמשיך להיות ממוקדת.

תכירי את עצמך:

תזהי את שעות העבודה בהם את הכי אפקטיבית. אם בצהריים אחרי ארוחת הצהריים את עייפה, זה לא הזמן לבצע שיחות ללקוחות או לשבת על משימה שדורשת ריכוז… ומעבר לכך- יש יום שאת נסערת ממשהו שקרה? תורידי ציפיות, כנראה זה לא יהיה היום שתהיי בו הכי יעילה. את ביום בו את עייפה במיוחד? אז כן, עזבי הכל ולכי לישון- יש גם ימים כאלה.

מסכים גבירותי מסכים

לא רק הילדים שלנו לא יכולים להתנתק מהמסכים והאפליקציות-גם אנחנו… אז אם את כמוני, שלא יכולה לראות התראה מבלי להיכנס לקרוא או לא מסוגלת שיש לה מייל שלא נקרא ב- Inbox או אם את מוצאת את עצמך רואה "רק סרטון אחד" ואז מוצאת את עצמך עוברת לעוד סרטון, ועוד אחר, ועוד אחד…זה בשבילך: רוצה להיות ממוקדת? סגרי את הטלפון, נתקי את הפייסבוק, השתיקי את הוואטסאפ.

מה מטעין אותך?

מכירה את זה שהילד שלך מלא אנרגיות בבית וכבר עושה לך סחרחורת? זה בדיוק הזמן לשלוח אותו להוציא אנרגיות בגינה/בטרמפולינה או בכל מקום בו הוא יכול לפרוק כדי לחזור רגוע. אותו דבר אצלנו- מה מטעין אותך? מה יעזור לך לחזור להתפקס?

כוס קפה? שיחה עם חברה? ספורט? -לא משנה מה, תני מקום לרגעי התרעננות, להפסקות בין לבין, תטעיני את עצמך כדי שתוכלי להמשיך. וזכרי- רעב ועייפות הם שני הגורמים משמעותיים לירידה ביכולת הריכוז.

אלה הם רק חלק מהכלים שיכולים לעזור בהתמודדות יומיומית מול ריבוי הגירויים. את לא חייבת לאמץ את כולם, תראי מה נכון לך, מה מתאים לך למה את מתחברת. כמו תמיד, הכי חשוב זה המודעות- להכיר במציאות איתה את מתמודדת ולהתאים את הציפיות מעצמך ואת ההתנהלות שלך כדי להיות יותר ממוקדת ואפקטיבית.

ניצן גבאי משען – מדריכת הורים לילדים עם קשיי קשב והיפראקטיביות
מעגל קרית אונו

דף הפייסבוק: https://www.facebook.com/nitzanmg/
ערוץ היוטיוב: https://www.youtube.com/channel/videos…