יתרון תחרותי – שלושה עקרונות ליצירת מעטפת חוסן עסקית בזמן משבר

יתרון תחרותי – שלושה עקרונות ליצירת מעטפת חוסן עסקית בזמן משבר

מאת: שירי כרמיאלי

הקורונה.. רבות עוד ידובר עליה..
תקופה אשר הורידה, מחד, שווקים שלמים על הברכיים אילצה אותם למצוא פתרונות ולייצר ערוצי התקשרות חדשים, ומאידך האיצה את תהליך ההתפתחות של המהפכה הדיגיטלית ובכך פתחה פתח להזדמנויות מגוונות עבור עסקים רבים.

אולם, יותר מהכל, היוותה הקורונה שיבוש שאילץ את כולנו לחשב מסלול מחדש או לפחות לחשוב על המודל העסקי שבחרנו, כי כשכולם מוכרים באותם ערוצים וכולם מורידים את המחיר, קשה מאד לשמור על היתרון התחרותי – הבולטות, ולשמר את הייחודיות שכל מוצר/שירות חייב בכדי להצליח לאורך זמן.

קשה, אבל לא בלתי אפשרי!

במאמר הקצר הנ"ל, אסקור שלושה דברים שניתן לעשות על מנת להבטיח שהיתרון התחרותי שלנו ישמר בהצלחה גם בזמנים מורכבים:

  1. חשיבות ניסוח ברור וחד של החזון וה"אני מאמין.ה" שלי - וגם איך זה קשור ואיך עושים את זה
  2. חזרה לשרשרת הערך – מי מה ולמה
  3. חשיבה לטווח ארוך – MIND SET

1.החזון – לא מאבדים את הצפון

תקופות של משבר וחוסר ודאות, מוכיחות לנו שוב עד כמה חשוב החזון והחיבור אליו, ולא רק בשביל השמירה על שפיות והחיבור לעסק גם מעתות משבר, אלא בעיקר כדי לשמור על הכיוון הנכון.
כשאנחנו יודעים מה מניע אותנו, ויודעים לתמלל את זה ולהעביר את זה הלאה, יותר קל לנו לעשות שינויים מדויקים שלא מסיטים אותנו מהכיוון הכללי ומאפשרים ללקוחות שלנו להבין מה אנחנו נותנים ומה הערך המוסף שלנו בכל מצב.
החזון העסקי אמנם מדבר על העתיד ועל השאיפה הגדולה ביותר או המציאות האופטימלית שהיית רוצה אבל הוא מתבסס רובו ככולו על ה"אני מאמין" שלך, זה שמלווה אותך בעבר והווה, זה שמהווה דלק ומניע אותך לקום בבוקר.

חזון מדויק מתפקד כמו מצפן שמוביל ועוזר לשמור על הכיוון הנכון עבורנו ומאפשר לנו להבין אם ואיזה שינוי מתאים לעסק/מוצר/שירות, ובאפשרותנו להגדיר אותו באמצעות מענה על *שאלת ה"למה" (( Simon Sinek ,
שמגדירה את מהות העסק.

postshiri

2. שרשרת הערך – כשפתרון הופך ליתרון.

אחרי ה"למה" עוברים ל "איך"

איך מייצרים גורם מבדל שישמור על יתרון תחרותי בזמן שכולם מוכרים באותה צורה ומורידים מחירים?
בשביל לענות על השאלה עלינו לחזור לשרשרת הערך שהינה: תרשים של כל הפעולות המהותיות שנעשות בעסק שלך ואשר גורמות לכך שבסוף המוצר/שירות שלך יהיו הכי טובים, מדויקים ובעלי ערך ללקוח מרוצה.
בשונה משרשרת הערך המסורתית של מייקל פורטר משנות ה 80 המדברת על ארגונים גדולים, כאן אין צורך לפרט על לוגיסטיקות מורכבות אלא דווקא לרדת לרמת המיקרו ולאתר שם את היתרונות.

לדוגמא: בימי ההסגר הוספת משלוח לבית הלקוח היתה תוספת חיונית לשרשרת הערך שהפכה את המוצר/שירות לבר קיימא עבור הלקוחות שישבו בבית.
בבניית התרשים, כל פעולה מהותית יכולה להיכלל, כגון : ייצור, הרכבה, התאמה אישית, שאלון, שיחת טלפון לבירור צרכים ועוד, ובכל אחד מהשלבים האלו ניתן לייצר בולטות וייחודיות שתייצר יתרון תחרותי.

postshiri2

לבירור צרכים ועוד, ובכל אחד מהשלבים האלו ניתן לייצר בולטות וייחודיות שתייצר יתרון תחרותי.

דוגמא נוספת להתאמת פעולה מהותית בשרשרת הערך למצב קיים יכולה להיות : ייצור בהתאמה אישית, בימים בהם אי אפשר להציג בדוכנים ואין אירועים גדולים, צריך למצוא פתרון אחר לאותה שיחת פנים-אל-פנים עם לקוחות שעוזרת להם לבחור את המוצר המתאים – במקרה כזה יכול להיות שחלק מהשירות המותאם החדש צריך להיות שיחת טלפון לחשיבה משותפת צבעים מתאימים או מיתוג אישי על המוצר.

רגע לפני סיום כתיבת התרשים, כדאי לבדוק:
האם עברת על כל הפעולות בשרשרת הערך והתאמת אותן למצב הקיים – האם משהו חסר?
האם יש משהו שאפשר להוסיף ונותן שירות יותר מדויק וייחודי?
חשוב לשים לב, במהלך רישום הפעולות - לחשוב על צרכי הלקוח ועל התועלות שהוא מקבל. כשהצרכים משתנים גם התועלות והערך צריכים להשתנות בהתאם...
הפרטים הקטנים בכל שלב ושלב בחווית הלקוח - זו בדיוק הדרך לבלוט ולמצוא את היתרון התחרותי במצבים בלתי אפשריים.

3 . חשיבה לטווח ארוך – כל יום הוא הזדמנות .

להיות עסק מצליח ומותג מוביל לוקח זמן, זה מצריך התאמות שינויים והקשבה לצרכי הלקוח ולשינויי השוק, כשנמצאים במירוץ הזה לאורך זמן מבינים שיש ימים טובים ויש ימים רעים – וכל עוד נשארים במירוץ זה בסדר.

הנפילות הן חלק מתהליך הלמידה וכל משבר שלומדים ממנו מקדם את העסק ומדייק אותו, ברגע שמסתכלים על זה ככה הכל יותר קל.

כן... אני שומעת הרבה מאד את המשפט "אני לא רואה תוצאות" – זה נכון, באופן כללי ובעיקר בתקופות כאלה קשה מאד לראות תוצאות מיידיות, ואני תמיד נותנת את הדוגמא של צחצוח שיניים - גם בצחצוח שיניים לא רואים תוצאות מיד, לעומת זאת אם לא מצחצחים שיניים התוצאות עשויות להגיע די מהר והמחיר הוא יקר. בדיוק אותו דבר בעסקים, זה עניין של התמדה ולא של עוצמה, לפעמים פשוט צריך להמשיך בעשייה מתוך הידיעה שהאופציה האחרת לא טובה! עצם ההתמדה והתנועה – יש לה אפקט.

אז כל עוד אנחנו בלמידה, בשמירה על הכיוון ובשמירה על האופטימיות – הכל בסדר.

כדי לקבל נקודות ייחוס מדויקות ואובייקטיביות וכדי לדעת באמת אם אין תוצאות או שזו רק הרגשה –
אני ממליצה בחום להקפיד גם בתקופות קשות על מדידת ביצועים – לומדים מזה הרבה מאד, ככל שהמדידה מוגדרת יותר ועקבית יותק ככה היא עוזרת להשתפר - מתוך הלמידה מטעויות ומהצלחות.
אני אישית אוהבת את שיטת המדידה על סקאלה – מייצרים סקאלה לכל מטרה ויעד (בנפרד), עם הגדרת תקופת זמן ברורה (חודשי, רבעוני, שנתי וכו'), מסמנים כל חודש את ההתקדמות ועושים נקודת ביקורת כל 3-6 חודשים כדי לראות מה המגמה. זה עוזר לדייק את העשייה, הביצועים והמוצרים.
את ההצלחות ואת הכשלונות צריך לתחקר וללמוד מהם – רק ככה מתקדמים באמת לאורך זמן.

אחד המיתוסים הישנים והטובים הידועים בעולם העסקים הוא ש "חברות גדולות ומצליחות מאד מתקדמות קודם כל ע"י הבסת המתחרים שלהן"

זהו מיתוס ידוע אבל לא נכון.

במציאות, במיוחד בתקופה המוזרה של ימינו – התעלות על המתחרים לא יכולה להיות מטרה סופית, היא לא חזקה מספיק, לא עקבית ומוגדרת מספיק ולא מוכחת כמניעה מבפנים לאורך זמן, מחקרים מראים כי החברות הגדולות והמצליחות ביותר בכל הזמנים היו יציבות ממושמעות ופעלו בדבקות בהתאם לאידיאולוגיה בה האמינו במשך שנים, (חזון – כבר אמרנו?), כשכל יום היה המניע שלהם זהה – לעשות את מה שהאמינו בו - יותר טוב מאתמול.
בעיתות משבר, בזמנים של אי וודאות וכששום דבר לא ברור – זה כמו מגדלור שעוזר לנו לשמור על הכיוון (ואולי גם על השפיות)... במצבים כאלה הדבקות במטרה היא לא קלישאה אלא אורח חיים.

אז אני מאחלת לכולנו להמשיך לעשות את מה שאנחנו מאמינים שעושה טוב לעולם ושהוא התרומה שלנו לאנושות.
"זה לא עניין של עצמה אלא של עקביות "... Simon Sinek

 

בהצלחה לכולנו
שירי
* מיתוסים מתוך "לנצח נבנו" - 18 חברות מופת. ג'יימס קולינס, ג'רי פוראס (הוצאת פקר, 1994 )
* TED / Simon Sinek- THE WHY : https://www.youtube.com/watch?v=qp0HIF3SfI4
* לפרטים נוספים לגבי מדידת ביצועים – מוזמנים למאמר באתר שלי. https://carmiellis.co.il