גם מחלות אוהבות להתחפש

גם מחלות אוהבות להתחפש

מאת: חגית אריאלי שיינפלד. 

חשבתן שרק אנשים מתחפשים? יש גם מחלות שמתחפשות. כמו למשל מחלות הקשורות לחוסר איזון של בלוטת התריס. אבל אנחנו שעסוקות מבוקר עד ליל בפיתוח העסק שלנו, שיווק הפעילויות והמוצרים שלנו, מתרוצצות ממעגל אחד למעגל אחר, דואגות לגידול הילדים ותחזוקת הבית, ומג'נגלות בין שלל כובעים ומחויבויות עשויות לפספס את האותות שהגוף מעניק לנו. חלקנו חשות בסימפטומים שונים שפוגעים באיכות חיינו, ומקשרות אותם לעומס הפיזי והנפשי שמתמודדות עמו, בלי לתת את הדעת לכך שהגוף מסמן לנו באופן ברור, שאולי הגיעה העת לעצור ולהתייחס לנורות האזהרה הללו יותר ברצינות.

לעיתים, דווקא סימפטומים שנתפסים טריוויאליים או חסרי חשיבות, עשויים להעיד על מצב חמור יותר שכדאי לתת עליו את הדעת. כך גם כאשר מדובר על חוסר איזון בבלוטת התריס.

חגית אריאלי שיינפלד - מחלות אוהבות להתחפש, ארגון קישורי אימהות

צילום: ג'ני ביק

במצבים של חוסר איזון בבלוטה נחווה מגוון רחב של תסמינים כדוגמת עלייה/ירידה במשקל, עייפות גדולה, אי סבילות לקור (תת)/ חום (יתר), הפרעות במערכת עיכול (עצירות בתת פעילות/שלשול או יציאות מוגברות ביתר פעילות) נשירת שיער, שינויים במצב הרוח (ואפילו דיכאון!), הפרעות שינה, הפרעות במחזור החודשי, בעיות פוריות (קושי להרות ו/או הפלות), חוסר חשק מיני (אצל נשים וגברים) ובעיות בתפקוד המיני (אצל גברים), אנמיה, כאבי שרירים, כאבי מפרקים, ערכי כולסטרול גבוהים, כאבי ראש, בצקות, קשיי ריכוז, דלקות חוזרות ונשנות בגרון ועוד. חוסר איזון של הבלוטה נקשר אף לתופעות כגון אוסטאופורוזיס, תסמונת המנהרה הקרפלית, פיברומיאלגיה ומחלות אוטואימוניות נוספות.

תראו לי אישה שלא חשה עייפה, מוטרדת מהמשקל שלה והמראה החיצוני, מתמודדת עם שינויים במצב הרוח או נשירת שיער, קשיי ריכוז, אנמיה, דלקות גרון או הפרעות במערכת העיכול – בשלב כזה או אחר בחייה?

אני מנחשת שהנטייה הראשונית שלך, תהיה להניח שהאשם בהריון שעוד לא הספקת להתאושש ממנו. אולי בילדים שמעירים אותך מדי לילה ולא מאפשרים לך ליהנות משינה איכותית. אולי יש לך חסרים תזונתיים, כי את דואגת בעיקר לילדים, ופחות לעצמך? מסתפקת בשאריות שהן משאירים בצלחת ולא מספיקה לבשל ארוחות מזינות? או משקיעה שעות בשיווק וניהול העסק שלך, על חשבון הבריאות שלך.

החברות שלך והמשפחה יאמרו לך שככה זה בשנים הראשונות לגידול הילדים. אם תפני לרופא המשפחה ייתכן והוא יאמר לך ליטול תוספי תזונה, בגלל האנמיה או נשירת השיער. יפנה אותך לאבחון של גסטרואנתרולוג בגלל הבעיות במערכת העיכול. אולי יציע לך אפילו לפנות לפסיכיאטר וליטול כדורים נוגדי דיכאון בשל הרכבת הרגשית שאת חווה. או טיפול זוגי-מיני בשל אובדן הליבידו והתשוקה. או אפילו ימליץ לפנות לקרדיולוג בשל דפיקות הלב הלא סדירות שאת חשה לאחרונה. ואת תמשיכי להרגיש פחות טוב מיום ליום או להתרוצץ בין רופאים שונים, ללא קצה חוט. ולהניח שככה זה. חלק מעובדות החיים.

 

בלוטת התריס – נעים להכיר

אבל אולי האשם העיקרי הוא דווקא בבלוטת התריס שלך, המכונה גם בשם "בלוטת המגן" או בשמה הלועזי THYROID. אחד מהאיברים החשובים בגופנו, שאינו זוכה למספיק יחסי ציבור. ובמקרה שלה, הגודל (5 ס"מ) לגמרי לא קובע. היא שוכנת מתחת לפיקת הגרון וצורתה כצורת עניבת פרפר, בשל העובדה שמורכבת משתי אונות אשר עוטפות את קנה הנשימה בחלקו הקדמי.

בלוטת התריס מייצרת ומפרישה את הורמוני התריס הנקראים בשם ההורמונים התירואידיים, שהמרכזיים בהם הם 4T ו- 3 T . ולמעשה כל תא ותא בגוף מכיל רצפטורים של תירואיד וכל איבר כמעט ומערכת, יושפעו בסופו של דבר מתפקודה של בלוטת התריס.

הסיבה למגוון הרחב של הסימפטומים, עשוי לנבוע מהעובדה שבלוטת התריס אחראית על שלל תפקודים:

  1. הורמוני התריס אחראים על המטבוליזם של המזון שאנו אוכלים והפקת האנרגיה ממנו. הם אלו שקובעים את קצב חילוף החומרים בגוף ה – BMR הנוגע לעיכול שומנים, חלבונים, פחמימות ואף ויטמינים. לכן במצבים של חוסר איזון נחווה תופעות של עלייה/ירידה במשקל ללא שינוי תזונתי.
  2. הורמוני התריס אחראים להתפתחות של מערכת העצבים המרכזית וממלאים תפקיד קריטי בהתפתחות וגדילה של המוח בשלב העוברות ובהמשך, במהלך שנות החיים הראשונות.
  3. הורמוני התריס משפיעים על מערכת העצבים האוטונומית ולכן חוסר איזון בבלוטת התריס ישפיע על קצב הלב (פלפיטציות), לחץ הדם, קצב הנשימה ועוד.
  4. בלוטת התריס נחשבת לתרמוסטט של הגוף ואחראית לטמפרטורה שלו ולייצור חום (הורמוני התריס משפיעים על התרחבות של כלי דם ו"בריחה" של חום מהגוף). לטמפרטורת הגוף קיימת השלכה גם על תהליכים אחרים המתרחשים בגוף.
  5. 5הורמוני התריס נקשרים להורמון הגדילה – במצבים של חוסר איזון בשלב בעוברות או הילדות עשויים לגרום לגמדות.
  6. בלוטת התריס משפיעה על חוזק העצמות – כיוון שמייצרת את הורמון הקלציטונין שמסייע לחדירת סידן לעצמות ועשוי לכן לתרום לחוזק העצם.
  7. בנוסף, להורמוני התריס השפעה על תחזוקת העור, גדילה, פוריות, חוזק השרירים, תפקודים קוגניטיביים (ואף עשויה להשפיע על רמת המשכל), ויסות הצמיחה של תאים, עיניים (בגרייבס) ועוד.

אילו בדיקות דם מומלץ לבקש מהרופא המטפל?

אז איך נדע לאבחן את מצב בלוטת התריס שלנו? התשובה היא בבדיקת דם פשוטה.
רב הרופאים יסתפקו בבדיקת TSH בלבד, אבל מניסיוני כמטפלת באיורוודה וכמי שמתמודדת בהצלחה עם תת פעילות של בלוטת התריס מזה עשור, הבדיקה הזו לא תעניק לכם מידע מדויק לגבי מצב הבלוטה (למשל במצב של האשימוטו או גרייבס). לכן אני ממליצה לכן לבקש את הבדיקות הבאות:
TSH
T4
T3
נוגדני תריס – נוגדנים ל TPO ותירוגלובולין
ויטמין D
המוגלובין ופריטין
ויטמין B12

למידע נוסף, ניתן ליצור עמי קשר או להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלי: "לפתוח את התריס" – הקבוצה לאנשים המתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס. https://www.facebook.com/groups/1892289367711574/

 

חגית אריאלי שיינפלד

מטפלת באיורוודה – ייעוץ תזונה ואורח חיים, צמחי מרפא וטיפולי מגע ומנחה סדנאות לאנשים המתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס,
פייסבוק: https://www.facebook.com/hagit.ayurveda
מעגל עמק חפר