תכנית עבודה – הדרך לתוצאות חדשות בעסק

תכנית עבודה – הדרך לתוצאות חדשות בעסק

מאת: אירה דותן

צילום: הדס אלדר

איך במקום להעביר תכניות משנה לשנה, תיישמי, תגיעי לתוצאות טובות יותר וגם…. תנשמי בדרך והכל ב- 3 שלבים בלבד.

אם גם את מעבירה את התכניות שלך משנה לשנה, והחלטת שהשנה את גם הולכת להגשים אותן במלואן, אז הכתבה הזאת נכתבה בדיוק בשבילך.
מצד אחד, אנחנו רוצות לטרוף את העולם ויש לנו מלא רעיונות ורצונות להוציא לפועל, ומצד שני – כל פעולה כזאת לוקחת זמן, לרוב הרבה יותר זמן ממה שחשבנו בהתחלה. ואז במקום להגיע לתוצאות מדהימות, אנחנו גם מגיעות לתוצאות בינוניות ומטה, וגם מסיימות את השנה עם הלשון בחוץ ומרגישות כל הזמן שאנחנו "לא מספיקות".

יתכן שבגלל זה עדיין לא תכננת תכנית לשנה הבאה (לא בא לך להתבאס שוב), ויתכן שתכננת – והיית רוצה להדק ולדייק אותה, כדי שהפעם היא באמת תצא לפועל.

בכתבה הקרובה, אשתף אותך ב-3 שלבים עיקריים להצלחה. כדי שתקבלי את המקסימום אני ממליצה לקחת לך זמן כדי לכתוב, לחשוב ולבחור. ומזכירה שהכי חשוב בסוף – זה ליישם!

בשלב הראשון, נעלה על הכתב את תכנית העבודה. (אם כבר כתבת, מצוין.)
מתוך התכנית המתוכננת, תרשמי מה הם הנושאים המרכזיים. את הנושאים הללו נהפוך עכשיו לפרויקטים ולתכנית עבודה ברורה וכתובה. בדרך הזאת, הרעיונות שרצים לך בראש הופכים לתכנית בעזרתה תראי מה נדרש ממך בכל שלב וכיצד ליישם בפועל.

למה חשוב לעבוד עם פרויקטים ולא משימות?
אנחנו לא תמיד מבינות ש"המשימה הקטנה" שלקחנו על עצמנו דורשת מאיתנו בפועל הרבה יותר זמן ואנרגיה, וכך אנחנו נוטות להעמיס על הזמן שלנו הרבה "משימות קטנות". כשאנחנו לא מודעות לגודל המשימה נעמיס על הלו"ז שלנו אפשרויות שמתחפשות להזדמנויות ונמנע להגיד "לא" לבקשות לעזרה שמסיחות את הדעת.

כשאנחנו עובדות עם פרויקטים ותכנית עבודה ברורה לפי סדרי עדיפות, אז כשנכנסות משימות חדשות ללו"ז שלא מקדמות את הפרויקטים המרכזיים שבחרנו, יהיה לנו הרבה יותר קל לוותר עליהם.
איך עובדים עם זה?
פרויקט זה משהו שמורכב ממספר משימות, ולרוב לכל משימה ראשית יש עוד תתי משימות.
הסתכלי על תכנית העבודה שקבעת לשנה החדשה, ולאחר שסימנת את הנושאים המרכזיים שזיהית – האם הם כתובים כמשימה או פרויקט?

לדוגמה, אם הגדרת לעצמך נושא – להוציא קורס דיגיטלי, להקים אתר, או להשיק סדנה חדשה – נושאים שעל פניו אפשר לחשוב שמדובר "במשימה", בפועל כל הרשומים למעלה הם פרויקטים גדולים שדורשים תכנון ופירוק לעשרות משימות קטנות כגדולות.

רגע לפני שאת רצה ומיישמת את תכנית העבודה שכתבת או מתחילה להוציא לפועל את הרעיונות שלך:
1. העבירי את הפרויקטים העיקריים שבתכנית לדפים נפרדים ובראש כל דף תרשמי פרויקט אחד.
2. מתחת לכותרת הפרויקט תרשמי את כל המשימות העיקריות הרלוונטיות שאת יודעת לגביו כרגע.
3. לאחר כתיבה מפורטת, הכניסי את המשימות הללו לתוך לו"ז הגיוני.

בשלב השני נקבע יעדים ברורים של כל פרויקט.
כשאנחנו מתכננות תכנית עבודה, היא *חייבת* לכלול יעדים מספריים ולוחות זמנים. אם תכנית העבודה שלך לא כוללת יעדים מרגשים, תהיה לך מוטיבציה נמוכה להוציא אותה לפועל וחוסר בהירות לגבי הדרך, ובמקביל חשוב שיהיו ריאליים כדי שתאמיני שאת יכולה להגיע אליהם.

אז מה עושים עכשיו?
תעברי על התכנית שבנית בשלב הראשון, ותבדקי אם כללת יעד מספרי מוגדר עבור כל פרויקט. היעדים מתייחסים לכמות של לקוחות, הכנסות ועם עדיפות גם להוצאות.

אם פירקת את הפרויקט גם לפעולות וגם ליעדים מספריים, אז זה ייראה ככה:
אני רוצה לגייס a לקוחות חדשים בחודש, כדי לייצר הכנסה b, וזאת בתוך c זמן.
כדי להוציא את זה לפועל, אני רוצה לצאת עם הרצאה חדשה בנושא x, אליה יגיעו y נרשמים, מתוך z מתעניינים.

כדי להביא משתתפים להרצאה, אעשה את הפעולות הבאות: דף נחיתה, מדריך, מערכת סליקה, מערכת דיוור, פרסומים בערוצים שונים וכן הלאה.
כל תת פרויקט כזה גם מבקש את תשומת לבך…

אם בתכניות יש לך פעולות חדשות בעסק, ככל הנראה שבתחילה התוצאות יהיו פחות כלכליות, והדגש ביעדים שלהן יהיה בחוויה. מצד שני, מזכירה לך לבחור בפעולות שבסוף יובילו לרווח אחרת תוסיפי אותן לתכנית עבודה אישית ולא עסקית.

כמה זמן לקחת בחשבון לכל פעולה?
אצל כל אחת זה אחרת, וזה תלוי בכמה זמן פנוי יש לך בפועל, כמה אנרגיה את מוכנה להשקיע כדי להוציא את זה לפועל, וגם כמה כלים וניסיון יש לך (מערכת סליקה יש? צריכה לפתוח מערכת דיוור? יצרת פעם דף נחיתה? ידע ויכולות חוסכים זמן!)
תזכרי שבפעם הראשונה הדברים לוקחים הכי הרבה זמן, ומצד שני אל תזניחי את הזמן שנדרש כדי לשווק – שיווק לוקח הרבה יותר זמן ממה שנראה לנו מהצד.

בשלב השלישי והאחרון תבחרי את הצעד הראשון שתוציאי לפועל.
איך בוחרים? בודקים את סדר העדיפויות שלנו.
האם הדבר החשוב ביותר עבורך כרגע זה לייצר הכנסות או להגשים חלומות?
בעסק הרבה פעמים כסף וחלומות עובדים יחד, אממה, כעצמאיות יש לנו גם הרבה רעיונות ודברים יצירתיים שבא לנו לעשות שלעתים מסיתים את תשומת הלב שלנו.
אם בסדר העדיפויות שלך את *חייבת* לייצר הכנסה ובמיידי, הפרויקט הראשון שתוציאי השנה לאור יקדם את הנושא הזה. ובלי קשר אם את חייבת או לא, קידום הכנסות בעסק צריך להיות כל הזמן לנגד עינייך, כי זו המטרה של עסק, לייצר הכנסות. מה שקורה באופן די מדהים זה שכשהעיניים שלנו מכוונות למקום הזה, אנחנו רותמות את כל היצירתיות וההשראה שלנו למקום אחד והמקום הזה צומח.

עבודה לפי 3 השלבים האלה, תעזור לך ליצור בהירות, לשמור על פוקוס ולעשות את הצעד הראשון ואז השני ואז השלישי, והכי חשוב – היא תשמור אותך בעשייה מבורכת.
אם לאורך השנה את רואה שהלו"ז שקבעת צפוף מידי, בהחלט אפשר לרווח אותו,

בהזדמנות זו אני מאחלת לך שנה ממש טובה, שתגשימי בה חלומות חדשים, שתיהני מהדרך ושהשנה תהיה משמעותית עבורך.

 

אירה דותן 

שותפה ובעלים ב"חיים בעוצמה" – ביה"ס לאומץ ועשייה עסקית, ומלווה עצמאיות לפריצת דרך בעסק שלהן בעזרת כלים מקיפים, עסקיים ורוחניים.