פריחה – לא רק באביב…

פריחה – לא רק באביב…

מאת: תמי חיו 

על פריחה אצל תינוקות, מתי נגרמת הפרעה בשינה בעקבותיה ומה עלינו, ההורים, לעשות?

פריחה בעור שכיחה אצל תינוקות במיוחד בחדשי חייהם הראשונים ולעיתים כבר מיד לאחר הלידה. כל שינוי בעור – בולט לעיני ההורים ו"מפחיד" במיוחד כאשר מדובר בתינוקות קטנטנים, אך לא רק.

הפרעות שינה בתינוקות עם פריחה בעור נמצאו משמעותיות במקרים של "אסטמה של העור", לעיתים עם הופעתה אך במיוחד במקרים הקשים יותר. ניתן לקשר את ההפרעות שינה לפריחה בסביבות גיל שנה, כאשר הילד מסוגל לגרד בעור. פריחה שגורמת אי נוחות הינה ה"חררה" ועלולה להפריע בשינה.

העור ידוע כאיבר הגדול ביותר בגוף, הוא הראשון שבא במגע עם אוויר העולם בלידה. תפקידיו חיוניים ביותר: מגן מזיהומים, מהתייבשות, חשוב לוויסות חום הגוף. בהיותו מעטפת חיצונית חשוף העור לגירויים שונים, המתבטאים במראהו. עור התינוק רך, ורגיש מאוד.

"פריחה" היא ביטוי המתאר הופעת נגעים על העור. אלו מתאפיינים בצבע, במראה, בצורת ההופעה, במיקום , במרקם וכן בפיזור על פני הגוף. לעיתיים מתלווה לפריחה צריבה, כאב, יובש, סדקים, שלפוחיות, חום מקומי ונפיחויות

סימנים של פריחה: שינוי בצבע העור, בחזות ומראה (נוקשה ואדמומי למשל). מרוכז או מפושט, נפיחות באזור, חום מקומי, בליטות, סדקים, נקודות ועוד.על פריחה אצל תינוקות - תמי חיו

ברמת המניעה – שמירה על היגיינה אך לא להרבות ברחצה עם סבון דבר העלול להוביל ליובש וכן לפגיעה בשכבת "החיידקים הטובים" להם תפקיד חשוב בהגנה. למנוע עד כמה שאפשר חשיפה לחומרים אלרגנים, לכבס באבקת כביסה מתאימה ולהלביש את התינוק בהתאמה למזג האוויר. יש למנוע חשיפה ממושכת לשמש ללא הגנה.

האם יש לחשוש מפריחה אצל תינוקות?

פריחה אצל תינוקות אינה מצביעה לרוב על משהו חריג או משהו שיש לחשוש ממנו, ובדרך כלל היא חולפת לבד. אין סיכון להדבקה. אם בתגובה ללחיצת יד היא נעלמת לשניות – לרוב מעיד שזאת פריחה שאינה מסוכנת.
מתי מתחייבת בדיקת רופא? כאשר הלחיצה לא מעלימה את הנגע / פריחה, כאשר מתלוות תופעות נוספות כמו קשיים בנשימה, נפיחות באזור הפה, סימני מצוקה אצל התינוק .
אם קיים חשש לגבי הפריחה – יש להיוועץ ברופא

הגורמים לפריחה 

תגובה של העור לזיהומים, לעקיצות חרקים, אלרגיה :מחשיפת העור עם חומרים שונים כמו אבקת כביסה, קרמים, סוגי לבוש, לעיתים מופיעה פריחה הנובעת מאלרגיה לסוגי מזון. חשיפה לשמש, שינוי בטמפרטורת הסביבה: חם מדי / קר מדי, עודף לבוש הגורם לעור להיות אדמדם. לחץ על העור מבגד, סרטים ועוד. מחלות שיש להן ביטוי גם בעור: תורשתיות, אוטואימוניות, זיהומיות, ומחלות ממאירות שונות. יכולה להיראות פריחה דומה כאשר הגורמים להופעתה הם שונים. לעיתים – לא ידועה הסיבה להופעת הפריחה.

פריחות שהופעתן שכיחה אצל תינוקות 

  • סבוריאה / דלקת עור "חלבית" – פריחה שומנית לעיתים עם קשקשים וגוון אדמדם, מצויה בעיקר בראש, באזורי קפלי עור, לעיתים מאחורי האוזניים. פריחה אופיינית לחודשי חייו הראשונים של הילוד. חולפת מעצמה ללא טיפול אך אפשר להיוועץ ברופא ולקבל המלצה ממנו למשחות בהתאם למקרה.
  • מיליה – plural milia נקודות לבנות או צהבהבות "milk spot" המופיעות לרוב סביב האף והעיניים לאחר הלידה. פריחה זו לא כואבת לתינוק ולרוב חולפת מעצמה ללא כל טיפול לאחר מספר שבועות מיום הלידה.
  • אקנה של תינוקות – דמוי פצעי בגרות מתאפיינת בנקודות אדומות ובהן מופיעה נקודות לבנות. הגורם – חשיפת הילוד להורמונים מהאם. פריחה חולפת תוך מספר שבועות ללא כל טיפול ובמידה ולא – יש לפנות אל הרופא (אין להשתמש בתכשירים לטיפול פצעי בגרות כמובן…)
    תפרחת תינוקות: מופיעה לעיתים במהלך הימים הראשונים שלאחר הלידה וחולפת מעצמה בטווח של ימים. נצפים אזורים של אודם וגירוי ולעיתים עם שלפוחית באזור המגורה. אין טיפול ייחודי לתופעה. במצבים קשים יכול לגרום להפרעה בשינה של תינוק כאשר הפגיעה בעור קשה.
  • אקזמה – אסטמה של העור (ATOPIC DERMATITIES) אקזמה הינה תופעה שכיחה אצל ילדים 10%-30% וגם בקרב תינוקות, מתחילה לרוב בשנת החיים הראשונה. עלולה להופיע בצורת עור יבש, אדום ומקולף לעיתים עם שלפוחיות קטנות ופריחה המופיעה במקומות שונים בעור לרוב גפיים פנים וצוואר. העור "דק" יותר. גורמים לא כולם ידועים ויש גם המקשרים לגנטיקה, תגובה אלרגית. גורמת לתחושת גרד חזק ואי נעימות. התופעה עלולה להוביל להפרעות בשינה אצל תינוקות ופעוטות בשל העיסוק בגירוד העור. רצוי להקפיד על טיפול אצל התינוקות במשחות שומניות המקלות על התחושה. משחות עם סטרואידים – בהמלצת רופא. מומלץ להימנע משמוש בסבונים מייבשים.
  • חררה, או "פריחת חום". נקודות אדומות קטנות, מעט מוגבהות מהעור מופיעה באזורים שונים בגוף במיוחד במקומות בהם מזיעים כתוצאה מחסימת בלוטות הזיעה. לרוב מופיעה מספר ימים אחרי חשיפה למזג אוויר חם. יכולה להופיע גם בחורף. גורמת ראי נוחות
  • תפרחת החיתולים נפוצה בקרב תינוקות. מדובר בדלקת של העור באזור ההחתלה המתבטאת באודם, פצעונים ולעיתים מופיעות שלפוחיות. הגורם לכך הוא שינוי בדרגת החומציות בעור באזור זה המוביל להתפתחות של חיידקים ולעיתים – פטריית "קנדידה". עלולה להיות רגישות וכאב ואי נעימות לתינוקות. הטיפול – לעיתים החלפת סוג החיתול פותרת את הבעיה. הפטרייה אוהבת את הלחות החום והיעדר אור ולכן לעיתים השארת האזור לזמן מה לא החתלה יכול לשפר את המצב. רחצת התינוק ב"אל סבון", ייבוש טוב של האזור אחרי הרחצה. משחות ותכשירים – לשים על עור יבש. ישנן משחות שונות למריחה ורצוי להיוועץ עם הרופא ולקבל מרשם מתאים למצב. תפרחת
  • החיתולים עלולה לגרום להפרעות בשינה אצל תינוקות בהתאם למידת הפגיעה בעור.
    לסיכום: פריחה אצל תינוקות אינה קשורה בעונת האביב. תופעה שכיחה וכדאי מאוד לדעת את מקורה, על מנת להבין לעיתים כיצד למנוע איך להתמודד ולטפל כדי להשיג את התוצאות המהירות והטובות ביותר. וחשוב להוביל את הילדים לרגיעה, ל"חירות"…

תמי חיו – יועצת שינה לתינוקות ואחות, מתמחה בתאומים

אתר: www.tami-chayu.com

פייסבוק: https://www.facebook.com/tamiChayu.sleepWellTwin/