למה לעזאזל אני צריכה תוכנית עבודה לעסק הקטן שלי?

למה לעזאזל אני צריכה תוכנית עבודה לעסק הקטן שלי?

מאת: לימור פחטר

לפני הכל, בואו נשים את זה על השולחן, אחת ולתמיד…

תוכנית עסקית היא אינה תוכנית עבודה!

תוכנית עסקית היא תוכנית פיננסית בעיקרה, וייעודה העיקרי הוא שיקוף העתיד הפיננסי של העסק אל מול בנק או משקיע אחר ובד"כ לצורך קבלת הלוואה, או השקעה. התוכנית אמורה להציג את העסק, את פוטנציאל הצמיחה שלו ובעצם לשקף את יכולת החזר ההלוואה/השקעה לאורך תקופה מוגדרת.
תוכנית עבודה לעומת זאת, היא תוכנית אופרטיבית הכוללת בעיקר היבטים שיווקיים, אם כי אינה נטולת היבטים פיננסיים ו/או מספריים, אשר הם הכרח לניהול תקין של העסק.

אז מי צריך תוכנית?

כולם! כל עסק, קטן כגדול מחויב בתוכנית עבודה.
אני מודה כי תוכנית עבודה היא עבודה שחורה. מודה!

אבל…

העבודה השחורה הזו תייצר את הצבע בעסק שלנו במהלך השנה.

אני מבטיחה!

הרבה מאוד עסקים שפגשנו במהלך השנים והקפידו על בניית תוכנית עבודה בכל שנה, ידעו עם הזמן לזהות פעילויות לא רלוונטיות לעסק, להוריד אותן ולהתמקד בפעילויות המקדמות את העסק ובכך לנצל נכון יותר וטוב יותר משאבי זמן, אנרגיה וכמובן – תקציב.

לעסק הקטן, החי באוקיינוס תחרות אדום מדם (ואני בכוונה ציורית כאן…), חשיבותה של התוכנית גדולה מאוד.

משאבי הזמן שלו מוגבלים וכמובן שהתקציב השיווקי אינו אותו תקציב של ענקיות מזון, לדוגמא, המפרסמות בכל פלטפורמה אפשרית במיליוני שקלים לחודש.

לעיתים, בעלי עסקים נרתעים מבניית תכנית עבודה שיווקית שנתית בשל העובדה כי הם מפחדים לקבל החלטות שיש בהן התחייבות, גם ברמת הגדרת היעדים, אך בעיקר בתחום ההוצאה השיווקית.

ברור לנו כי בלתי אפשרי לחזות מראש את כל הצפוי במהלך השנה, אך ללא הגדרת תקציב שיווקי ותכנית שיווקית מהודקת, ההתנהלות במהלך השנה תתבצע בצורה לא מאורגנת ולא מתוכננת.

ללא תכנון, הרבה כסף יוצא בצורה לא מסודרת ולא יעילה וכמובן שללא בקרה מסודרת. עד שבמקרה הטוב, "המבוגר האחראי" (ראה ערך רואה החשבון/יועץ/יועצת המס שלנו) יעשה לנו "נו, נו, נו!"…

אין דרך אחרת לנהל תקציב שווקי בצורה מושכלת. פשוט אין!
ההבטחה היא כמובן – ניצול יעיל של מה שהוגדר ע"י העסק כתקציב שיווק, אך גם שקט…פשוט שקט…
ולמעשה, תוכנית העבודה היא המפתח לנופש הבא שלך. כי כאשר הכל סגור, ברור ובנוי נכון, העסק עובד כמו שצריך את כבר יכולה להזמין את כרטיסי הטיסה לחופשה.

כאשר יש לנו במגירה, או על לוח השעם במשרד, תוכנית שיווקית שנתית, כל שעלינו לעשות הוא להדפיס את תוכנית החודש שבפתח ופשוט לעבוד על פי התכנון בו.

בואו לא נשכח – כל תכנית היא בסיס לשינויים!

זכרו – הפוטנציאל להצלחה הוא התכנון, אך בעיקר זה הגמיש לשינויים.
שיהיה לכולנו בהצלחה,

לימור פחטר
ליווי ויעוץ שווקי לעסקים,
מנהלת מרחב שפלה ומזרח מבית "קישורי אמהות".