להאיר את הרשת – בניית תוכנית שיווק דיגיטלי לעסק

להאיר את הרשת – בניית תוכנית שיווק דיגיטלי לעסק

מאת: רונית ביטון

כשאנחנו מדברים על שיווק דיגיטלי, ההמלצה היא, תמיד, להכין את תכנית השיווק הדיגיטלי לאחר שתכנית השיווק הכללית של העסק שלנו מוכנה. כך יהיה קל יותר לגזור מטרות מתוך השיווק הכללי, ולהתאים אותן אל הדיגיטל. בפועל אנחנו בעצם מתייחסים למטרות השיווקיות תוך התחשבות בעקרונות העבודה במדיה החברתית.

מומלץ לתכנן אסטרטגיית שיווק דיגיטלי באמצעות תוכן. וכשאנחנו מדברים על תוכן, הכוונה היא למאמרים, פוסטים, מדריכים דיגיטליים, ראיונות וכיוב'. ולזה נוסף הוויז'ואל, שמשקף את ערכי המיתוג שלנו ויופיע כסרטונים, תמונות, וכל מה שיצורף לתוכן בפלטפורמות השונות.

אנסה לתת כאן חלוקה קלה יחסית לשלבי פעולה, שאפשר ליישם באופן עצמאי, ויעזרו לכם בבנייה ותכנון האסטרטגיה השיווקית הדיגיטלית של העסק שלכם.

שלב ראשון / עצירה וקביעת יעדים

בתחילת כל שנה אני ממליצה לעצור לרגע, ולהחליט מהם היעדים וההישגים שחשוב לנו להגיע אליהם השנה. לדוגמא, הכנסת מוצרים חדשים לעסק, שימור ומיצוב המצב הקיים, בנית קהילה, שירות לקוחות וכו'.
חשוב מאוד לשים לב לקבוע יעדים ריאלים, כדי שאפשר יהיה להגיע אליהם, וגם לשפר אותם ולעלות ליעדים גבוהים יותר.

שלב שני / דיוק העסק

לפני שצוללים ומתחילים לרוץ וליישם, ועוד לפני שלב בניית התוכנית השיווקית, חשוב מאוד לעצור ולדייק כמה נתונים נוספים:
מהו העסק שלנו? מהם המוצרים והשירותים אותם נרצה לשווק השנה? אני ממליצה לעשות טבלה מפורטת של כל מוצר ושירות, למי מיועד, ומה הלקוח ירוויח כתוצאה מהשימוש בו.
בתוך זה לדייק לעצמנו גם עלינו, בעלי העסק – האנשים שמאחורי העסק – מהם המסרים שחשוב לנו להעביר? (מי אנחנו, מה הסיפור מאחורי העסק וכו'), על מנת שנוכל להשתמש במידע הזה כאשר נרצה לעבור לשלב האופרטיבי, ולהבליט את הייחודיות שלנו ושל העסק שלנו.

שלב שלישי / בניית פרופיל לקוח

היום , ברשתות החברתיות, יותר מתמיד, צריך להתייחס ל – 'מיהו הלקוח שלנו', ולתת לזה את המשקל הנכון.
חשוב לחקור וללמוד מי הם הלקוחות הפוטנציאלים שלנו, לבדוק כמה שיותר את הרגלי הגלישה שלהם (היום למשל יש יותר גלישה באמצעות הסמארטפון, ולכן צריכות להיות התאמות), היכן 'מסתובבים' הלקוחות – האם בפייסבוק, אינסטגרם, או שהם אוהבים לקרוא יותר באתר, בבלוג, לינקדאין , אאוטבריין, קהילות, ניוזלטר ועוד – צריך ממש לבנות פרופיל לפי סוגי הלקוחות השונים.

שלב רביעי / קביעת הפלטפורמות המתאימות

כשפרופיל הלקוחות יהיה מוכן, נצטרך לתכנן באילו רשתות חברתיות עלינו להימצא ולשווק.
בהנחה והלקוח מסתובב בעיקר בשתי פלטפורמות דיגיטליות, לדוגמא פייסבוק ולינקדאין, נעדיף לרכז את רוב המסרים ברשתות האלה, ופחות ברשתות אחרות, ובהתאם לזה גם אופי הצגת המסרים ישתנה כמובן.

*הערה חשובה – במקביל, צריך להיות כל הזמן 'עם האצבע על הדופק', מכיוון שאנחנו חיים בעולם דינמי וישנם חידושים לבקרים, כך שיש כאן קרקע פורייה להזדמנויות, ואנחנו נרצה להיות גמישים ולנצל אותן ככל שאפשר. אז מומלץ כל הזמן לבדוק אם היו שינויים, וכמובן לבצע התאמות.

שלב חמישי / יצירת האסטרטגיה הדיגיטלית

את התוכנית האסטרטגית לשיווק באמצעות תוכן, נתחיל לבנות בהתאם לערוצי השיווק שבחרנו מראש.
רק לאחר שעצרנו ותכננו ודייקנו את הנתונים לגבי העסק והיעדים, ואנחנו יודעים מהן המטרות ומהם היעדים של העסק שלנו – אפשר יהיה להתחיל לכתוב את התוכן בפועל.

איך עושים את זה?

בונים טבלה לפי חודשי השנה, גאנט תכנים (אפשר להיעזר ממש בלוח שנה גדול), ומציינים בטבלה מהן 'האבנים הגדולות' שנרצה להתייחס אליהן בכל חודש (מועדים חשובים וכו'), ואיזה שירות או מוצר רלוונטיים לכל חודש.
כך תהיה לנו תמונת מצב רוחבית של השנה, ונדע למה עלינו להתייחס בכל תקופה.
מתכננים את תמהיל התכנים שנרצה לכתוב במהלך השנה. כותבים בטבלה את נושאי התוכן וסוג התוכנים ('סרטון על'… 'פוסט פייסבוק בנושא'… 'מאמר בתחום'… וכו').
זה יקל עלינו מאוד בהמשך השנה, כשהכל כבר יופיע ויהיה רשום מראש.
אני ממליצה לשלב תכנים איכותיים, אותנטיים, בעלי ערך (טיפים וכדומה), פוסטים מכירתיים, המלצות, עדכונים בתחום העיסוק ועוד. ככל שהתוכן יהיה מגוון ולא תבניתי וחוזר על עצמו, הלקוחות יבינו שיש לנו מה להציע להם ויישארו לעקוב.
בסופו של דבר, תוכן ונוכחות ברשתות החברתיות יגדילו את האינטראקציה ואת המעורבות (אינגייג'מנט) עם העוקבים שלנו, מה שכמובן יוביל להמרות בהתאם.

שלב שישי / בקרה

אחד הדברים היפים במדיה החברתית הוא, שרוב הנתונים הם מדידים. אנחנו יודעים כמה זמן השקענו, יודעים כמה כניסות היו לאתר ולדפי הנחיתה, יודעים כמה כסף הושקע בפרסום ממומן וכמובן כמה פניות ורכישות היו בפועל.
לכן יש לבצע תהליכי מעקב ובקרה לאורך כל השנה, וממש למדוד כל הזמן את הנתונים, וכמובן לשאוף לשפר את הביצועים ויחס ההמרה תוך כדי הדרך.
*
הארה חשובה –
כיום אנחנו דוגלים בשיווק אישי יותר, כלומר, להעביר את המסר הנכון, לאדם הנכון, בזמן הנכון! מומלץ לבנות מסע לקוח להגדלת חווית הלקוח, הגדלת המעורבות, וכמובן שימור לקוחת קיימים.
אפשר לעשות את זה לבד, או בעזרת ייעוץ של איש מקצוע מהתחום או סיעור מוחות עם שותפים, אבל מאוד חשוב לקחת את זה בחשבון ולהקדיש לזה יעד בתוכנית האסטרטגית.
בעולם הדיגיטלי של היום, כשאנחנו מוצפים מסרים ותוכן, צריך למשוך את הלקוח ולתת לו סיבה להישאר. וכשאנחנו בונים מסע לקוח, ולא מתייחסים רק לחוויה חד פעמית – אנחנו מגדילים את הסיכוי שהלקוח יישאר וגם יביא איתו חברים.

*

אז עכשיו נשאר לכם לבדוק באיזה שלב אתם נמצאים, ולהמשיך משם!
שיהיה בהצלחה, ותזכרו ליהנות מהדרך וללמוד ממנה, זה הכי חשוב.