הסכמים עושים לי טוב!

הסכמים עושים לי טוב!

מדוע חשוב לעגן את מערכות היחסים העסקיות שלנו בהסכמים?

כבעלת עסק עצמאי, אני לא אוהבת הפתעות. תמיד אעדיף לדעת מראש, להתכונן, לבצע. לעתים, יש אירועים בלתי צפויים, וגם איתם צריך להתמודד, אבל בשוטף – איערך מראש לביצוע העבודה, כשאני יודעת בדיוק איזה שירות או מוצר עליי לספק, והלקוח שלי יודע בדיוק מה הוא אמור לקבל, מתי ובאילו תנאים.
על מנת להיערך מראש, בכדי שהכל יהיה בהיר ונהיר כבר ממועד ההתקשרות, חשוב מאוד לעגן את יחסי העבודה עם הלקוחות בהסכם, אשר יכלול את מלוא התנאים, הזכויות והחובות (של שני הצדדים). כל הסכם התקשרות לעולם יהיה בכתב. סיכומים בעל פה עשויים להביא למחלוקות ולפרשנויות, לאי הבנות לעתים אף לעגמת נפש.

ההסכם מהווה למעשה תיאום ציפיות, בין בעלת העסק לבין הלקוח. מה שלנו מובן מאליו, אינו בהכרח כזה עבור הלקוח, ועל כן חשוב לדייק כמה שיותר ולרדת לרזולוציות נמוכות ככל שניתן, בכל הנוגע לשירות/מוצר אותו יקבל הלקוח, לרבות כל התנאים הנלווים.  ככל שנעשה זאת, ונציע ללקוח שלנו הצעה ברורה יותר, נצמצם את הפתח למחלוקות שעשויות להתעורר בהמשך הדרך.

VV9A3019

בנוסף, ההסכם יספק לנו פתרונות למצבים שעשויים לקרות במהלך העבודה המשותפת, לדוגמא – בהסכם של נותנת שירותי ניהול משרד, שכולל ליווי לטווח ארוך – מה קורה אם הלקוח מבקש להפסיק את השירות ? האם נדרשת הודעה מוקדמת? האם יחוייב בתשלום עד סוף חודש הפעילות?

במערכת היחסים עם הלקוחות, עלינו להיות המבוגר האחראי, המוביל, ולנווט את הקשר העיסקי בהתאם לצרכי הלקוח ולסל השירותים אותו אנחנו מציעות. אם נתחיל את העבודה המשותפת כשכל התנאים ברורים לשני הצדדים, הסיכוי לעבודה פוריה ויעילה, ובסופו של דבר ללקוח מרוצה – גדל משמעותית.

לעתים, מכל מיני סיבות, אנחנו נוטות למסמס את חשיבותו של ההסכם; בעבודה מול אנשים שקרובים אלינו, או בעבודה שהוגדרה על ידי הלקוח כדחופה ולוחות הזמנים צפופים או מכל מיני סיבות כאלו ואחרות. המלצתי– דאגו שיהיה לכם הסכם התקשרות מוכן מראש, כך תמיד תוכלו לשנות את הפרטים הרלוונטים ללקוח הספציפי, וההתעסקות סביב ההסכם לא תגזול זמן. בכך, תצמצמו (לאפס) את הסיכוי בו תתחילו לעבוד לפני שיהיה לכם הסכם חתום עם הלקוח.

הנושאים המהווים בסיס להסכם התקשרות מוצלח:

  1. שמות הצדדים המתקשרים: פרטי העסק שלי ופרטי הלקוח. האם מדובר באדם פרטי? האם בחברה? ככל שמדובר בחברה / בית עסק, מומלץ שיופיעו פרטי איש הקשר מולו אעבוד, כדי שלא ייוצר מצב בו למס' אנשים יש דרישות שונות, סיטואציה אשר עלולה לייצר אי סדר בתהליך העבודה.
  2. טיב השירות או המוצר: חשוב לפרט לפרטי פרטים את תהליך העבודה הצפוי, הכמויות, ולרדת לרזולוציות הנמוכות ביותר, על מנת שללקוח יהיה ברור בדיוק מה הוא צפוי לקבל. במקרים מסויימים, אף מומלץ להבהיר מה השרות אינו כולל.
  3. תמורה ותנאי התשלום: מהי עלות המוצר או השירות, האם המחיר כולל או בתוספת מע"מ. מהי חלוקת התשלומים, האם נדרשת מקדמה, האם התשלומים צמודים לשלבים בביצוע העבודה. לעתים אף כדאי לתמחר מראש במסגרת ההסכם תוספות שייתכן ויתווספו בשלב מאוחר יותר.כיצד ניתן לשלם – במזומן, העברה בנקאית, אפליקציות תשלום.
  4. מועדים ולוחות זמנים: תוך כמה זמן יסופק המוצר או השירות, ככל שהעבודה מתבצעת בשלבים, האם יש דד ליין לכל שלב, האם המועדים שלובים בלוח התשלומים.
  5. מדניות ביטולים והחזרות: מה אם הלקוח מעוניין לבטל את ההתקשרות באמצע העבודה, האם יש קנס או מתן הודעה מראש, באיזה מצב ניתן להחזיר את המוצר (לדו' ארוז באריזה מקורית)
  6. תוקף ההצעה – האם ההצעה ששלחתם היום תהיה תקפה לנצח? האם אתם מגבילים את ההצעה לפרק זמן מוגדר מראש?

מעבר לנושאים המפורטים, ועל מנת ליצור הסכם מקיף ומקצועי, יש לתת תשומת לב מיוחדת לכל עסק וההיבטים הרלוונטים עבורו, ולבצע את ההתאמות הנדרשות.

בפתחה של שנת 2021 הבאה עלינו לטובה, מאחלת לכולנו שפע של טוב, בריאות, שנזכור להודות על הקיים ולשאוף גבוה, וכמובן - שנחתום על המון הסכמים חדשים!
שתהיה שנה נפלאה.

 

 

שלומית משיח שי, עו"ד ומגשרת.
נייד: 052-5357727
shlomit@mshay-law.co.il
www.mshay-law.co.il