רישות עסקי, נטוורקינג עסקי – It's working

רישות עסקי, נטוורקינג עסקי – It's working

רישות עסקי או נטוורקינג הם כיום שמות נרדפים לשיווק יעיל, בטוח ומשתלם – במיוחד לעסקים קטנים ובינוניים.
למעשה, זוהי שיטת השיווק הכי פשוטה והכי גאונית. כשתסיימו לקרוא את המאמר הזה – תבינו גם למה.

רישות עסקי – איך נגדיר את זה?

נתחיל בויקיפדיה כדי לקבל מושג בסיסי והגדרה ראשונית – "רישות עסקי (נטוורקינג) הוא גישה שיווקית, העושה שימוש במפגשים חברתיים של אנשי עסקים ובעלי עסקים מרקעים שונים, למטרת יצירת רשתות חברתיות, העשויות להוביל לשיתופי פעולה והזדמנויות עסקיות."

פרופ' אסיא פזי, מרצה וחוקרת בתחום ההתנהגות הארגונית, מרחיבה את ההגדרה. היא מסבירה כי רשת הינה תבנית קשרים בינאישיים, המספקת גישה למשאבי מידע, השפעה ותמיכה. רישות עסקי תלוי הן בהיכרות אישית והן ביכולת סחירה. הוא מבוסס על "עסקאות חליפין" – החברים ברשת מצפים לתמורה, מצפים "שיצא להם משהו". מצד שני זוהי תמורה בעלת מאפיינים ייחודיים – היא אינה כספית, אינה ניתנת תמיד באותו מטבע ובמקרים רבים אינה מתקבלת מיידית.

במילים הפשוטות ביותר: רישות עסקי מבוסס על רשת הקשרים שלנו בכל מעגלי החיים – משפחה, חברים, קהילה, עסקים, חברים מתקופות שונות ועוד. הרעיון הוא למנף קשרים אלו באמצעות שיטת השיווק הפשוטה ביותר, מפה לאוזן, על מנת להתקדם ולהצליח בתחום האישי והעסקי, וכתוצאה מכך – בתחום הכלכלי.

נטוורקינג על שום מה? המושג נגזר מעולם המחשבים. network היא רשת של מחשבים/תקשורת. בהמרת המושג לעולם האנושי ולשימוש אצל בני אדם נוספו ה-ing  והפכו את המושג הפסיבי לאקטיבי – לשיטה שעובדת בשבילנו – שיטת הנטוורקינג.

הרישות העסקי – בנוי מיתרונות: 

בטוח – הביטוי "אין חכם כבעל ניסיון" הוא אחד מעוגני הרישות העסקי. מה טוב יותר מלקבל המלצה ממישהו שכבר התנסה בשירות שאתם מעוניינים בו? במקום לקנות חתול בשק, אתם קונים סחורה שכבר הוכיחה את עצמה. הדבר חוסך אכזבות וסחבות ומבטיח תהליך בטוח ונעים, בעיקר כשהתהליך מתחיל ב: "היי, שלומי היפנה אותי אליך, הוא מוסר לך ד"ש…."
מתרחב – אין גבול לרשת הקשרים והיא יכולה להתרחב ללא הרף אם תתוחזק באופן שוטף  וקבוע. כל אדם שמתווסף לרשת מביא עימו גם את קשריו שלו, ולפיכך – מארג הקשרים גדל לאורך, לרוחב ולאינספור כיוונים חדשים.   יעיל ואפקטיבי –  הרישות העסקי עובד בשבילכם. ככל שרשת הקשרים שלכם תגדל, יותר ויותר אנשים יזכרו אתכם לטובה, יפיצו את שמכם הטוב, ובכך יגדילו את מעגל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם. מדובר בשיטה יעילה ואפקטיבית  שמקצרת תהליכים ומניבה הישגים בזמן קצר יחסית.

משתלם – שיווק מפה לאוזן הוא השיווק המשתלם ביותר. מכיוון שהוא לא כרוך בעלויות הגבוהות המאפיינות דרכי שיווק אחרות, הוא אידיאלי לעסקים קטנים ובינוניים, שתקציבי השיווק שלהם לרוב דלים עד אפסיים.    

מטרות קבוצת הנטוורקינג  – הכל מוביל להצלחה  

כמי שמנחה במסגרת רשת עסקית, אני זוכה לראות כיצד הקבוצה משיגה את מטרות הרישות העסקי , ומקדמת את חבריה להרחבת עסקיהם ויכולותיהם. המטרות העיקריות המושגות במסגרת קבוצת הנטוורקינג הן:

  • סיעור מוחות עסקי – כל משתתף הינו מומחה בתחומו ויכול לתרום מניסיונו לשאר חברי הקבוצה במסגרת סיעור מוחות עסקי. מדובר במקור מרתק להחלפת ידע, עצות ופתרונות.
  • תמיכה – הקבוצה מאפשרת לכם לשתף בבעיות, לקבל תמיכה ועזרה, ללמוד מניסיונם של אחרים ולקבל רעיונות. למעשה, היא מאפשרת לאדם לחוש שיש לו שותפים רבים ושהוא לא פועל לבד.
  • שיקוף ומשוב – הקבוצה מהווה מעין מראה, דרכה תוכלו לראות איך אתם מציגים את עצמכם ומה אתם משדרים לסביבה. הקבוצה/המראה הזו שתורמת למודעות העצמית, תסייע לכם להשתקף באופן בו אתם מעוניינים שיזכרו אתכם, ותהווה דרך נהדרת לשיפור הפרזנטציה האישית והעסקית.
  • הגדלת מאגר הלקוחות – באמצעות הגדלת הקבוצה עצמה גדל גם מאגר הלקוחות הפוטנציאליים של כל משתתף, כאשר כל אחד מעמיד לשימוש הקבוצה את רשת הקשרים השלמה שלו.
  • למידה עסקית – ההשתתפות בקבוצה היא מקור להרחבת הידע ורכישת כלים ניהוליים חדשים לטובת קידום העסק והגדלת הרווחים.

המיומנויות הנרכשות – בית ספר לקידום אישי ועסקי

להשתתף בקבוצת רישות עסקי, משמע להתפתח ולרכוש מיומנויות, שיש להן משקל רב בקידום האישי והעסקי:

  • הרחבת הקשרים במעגלים השונים – המיומנות לרקום קשרים חדשים ולחדש קשרים ישנים מאפשרת להרחיב את רשת הקשרים במגוון מעגלים. אחרי זמן מה בקבוצה כבר תספרו בטבעיות על עיסוקכם ועל הלקוחות שאתם מחפשים – לגננת של הילד, להורים מהכיתה של הילדה, לחברים במפגש, לשכנים במכולת, לחברי עבר מהצבא ומהלימודים ועוד.
  • הצגה עצמית – במסגרת הקבוצה תרכשו את המיומנות להציג את עצמכם באופן משכנע, ממוקד ויצירתי, שיטביע רושם חזק וחיובי על השומעים אתכם.
  • זיהוי צרכים והזדמנויות עסקיות – באמצעות שיחות small talk והקשבה פעילה לטובת זיהוי צרכים והזדמנויות עסקיות.

  כך תיקחו את הנטוורקינג הלאה…  

רצוי וחשוב שתמנפו את הנטוורקינג מעבר למפגשי הקבוצה – וכך תוכלו לעשות זאת:

  • קביעת מפגשי "אחד על אחד" – עשו זאת במטרה להעמיק את הקשר, להכיר אישית וליצור הבנה לגבי הצרכים וסוג הלקוחות הרלוונטיים.
  • יצירת לידים לחברים אחרים – בהתבסס על עקרון ההדדיות, עליכם לחשוב תמיד כיצד תוכלו לתרום לקבוצה ולהיתרם ממנה. ככל שתשווקו את חבריכם ותרחיבו את מאגר הלקוחות הפוטנציאליים שלהם – כך גם הם יתאמצו ויעשו זאת עבורכם.
  • שימור וטיפוח קשרים – כיון שלא ניתן למנף מיידית כל קשר שנוצר, ולעיתים הפוטנציאל מבשיל רק לאחר תקופה מסוימת או כשנוצר הצורך – חשוב לשמור על ערוץ תקשורת פתוח ולתחזק את הקשרים על ידי שיחות טלפוניות, שליחת דוא"ל/ניוזלטר, ברכות ליום הולדת, לחגים ועוד.
  • קביעת יעדים אישיים – הציבו יעדים שבועיים/חודשיים להרחבת הקשרים האישיים ושמירתם באמצעות מפגשים "אחד על אחד", שיחות טלפוניות, מפגשים חברתיים ועוד. (למאמר על כתיבת תכנית עבודה ליחצו כאן)
  • השתתפות פעילה – חשוב להשתמש בפעילויות שמקיימים חברי הקבוצה, במסגרתן ניתן לקבל חשיפה ולהעמיק היכרויות.
  • רגישות והקשבה אקטיבית – גלו רגישות לאנשים בסביבה והטו אוזן בהקשבה אקטיבית לצרכיהם – כך תוכלו ליצור קשרים איכותיים יותר, לזהות את צרכי האדם שמולכם ולמנף זאת לטובת הפניות הדדיות.
  • קשרים חברתיים – פעלו לפיתוח קשרים חברתיים בתוך הקבוצה לטובת היכרות אישית ומעמיקה יותר, המאפשרת שיתוף, עזרה והפניות עם המלצה אישית.
  • צירוף חברים חדשים לקבוצה – זכרו, ככל שהקבוצה תהיה גדולה ומגוונת יותר, כך החשיפה, רשת הקשרים והפוטנציאל העסקי שלכם יגדלו.
  • רישות עסקי באינטרנט – השתמשו בכלים שלמדתם בקבוצה על מנת למנף את עצמכם גם ברשתות החברתיות/עסקיות באינטרנט.

ועכשיו, הגיע הזמן להתחיל  

בהנחה שהשתכנעתם שהרישות העסקי שווה התנסות, ודאי תשאלו איך מתחילים:

  • מצטרפים לקבוצת נטוורקינג המתאימה לכם ביותר מבחינת הרכב חבריה, עיסוקם, המיקום הגיאוגרפי, שעות ותדירות המפגשים.
  • עוברים על רשימות אנשי הקשר שלכם בסלולארי ובמחשב.
  • מקטלגים את אנשי הקשר לפי סוג הרשת אליה הם משתייכים: משפחה, חברים, קהילה, צבא, מקום עבודה, תחום מקצועי ועוד.
  • מרחיבים את מעגל הקשרים ע"י חידוש הקשר עם אנשים מהעבר הקרוב והרחוק. אפשר לעשות זאת באמצעות הפייסבוק, חברים משותפים, אירועים מקצועיים, פגישות מחזור ועוד.
  • מתמידים בהשתתפות בקבוצת הנטוורקינג ובפיתוחה לטובת כלל הקבוצה ולטובתכם האישית.

 מהר מאוד תגלו – רישות עסקי עובד בשבילכם… שעות נוספות.. גם כשאתם ישנים…