קריאה והבנת הנקרא… למה זה כל כך מורכב?

קריאה והבנת הנקרא… למה זה כל כך מורכב?

מכירים את הילדים החכמים האלה שלמדו לקרוא בקלות וגם אחרי הקריאה ידעו להסביר מה הם קראו?
אז גם ילדים כאלה צריכים כלים ולמידה כיצד להתמודד עם טקסט חדש.

למה?
כי הטקסטים אליהם הם ייחשפו עם השנים ייעשו מורכבים יותר ויותר. ואנחנו, ההורים נרצה לצייד אותם בכלים שיעזרו להם להפיק משמעות מכל טקסט שהם ייתקלו בו. ילד שיצטייד בכלים שיהפכו טקסט למשמעותי בשבילו, יזכה להצלחה מרובה בלימודים כי בכל תחום דעת הוא יפגוש בטקסט, ולא רק בשיעורי "עברית". ילד כזה יוכל לבחור בכל תחום עיסוק שמעניין אותו בחייו הבוגרים.

המורכבות של הטקסטים אליהם הילדים ייחשפו באה לידי ביטוי בכמה מישורים ורגע לפני שנפרט אותם ונסביר דמיינו ילד קטן שמקשיב לסיפור כשמולו ילד בוגר יותר שקורא טקסט קצר מתוך ספר מדעים. אתם בטח מבינים שהטקסטים שהם "קוראים" שונים אחד מהשני, אבל במה? במה הטקסט המדעי, לדוגמה, מורכב יותר מהסיפור?

ובכן, המורכבות באה לידי ביטוי בשלושה מישורים:
מורכבות במשלב שפתי ולשוני – כלומר המילים עצמן יהיו במשלב שפתי גבוה יותר ויותר ומבנה המשפט יהיה מורכב יותר.
בנושאים מורכבים יותר – כלומר נושאים הלקוחים מעולמות תוכן מוכרים פחות לילדים וכן נושאים שיש בהן מורכבות מחשבתית.
מורכבות בסוגה של הטקסט – כלומר האם מדובר בסיפור שהילד רגיל לשמוע ומכיר אותו היטב או במאמר או כתבה מסוג טקסט עיוני המוכר לו פחות.

batiakelerpost

עם הזמן והניסיון תהליכי עיבוד המידע אצל הילד משתכללים ויכולת ההיסק שלו מתפתח בשלושה צירים:

הציר הראשון - מהבנת אירועים קונקרטיים: אירועים שאפשר למצוא לרוב בטקסט סיפורי
להבנת אירועים אבסטרקטיים: תופעות או הסברים שאפשר למצוא בטקסט עיוני: תהליך הכנת שוקולד, למה כדאי לאכול פירות וירקות.

הציר השני - מהבנת אירועים ופעולות פיזיות הנראות כלפי חוץ: הלך, קנה, התלבשו, נפגשו, נפצע…
להבנת אירועים ופעולות פנימיות כמו תחושות ומחשבות.

הציר השלישי - מהבנת קשרים בין אירועים בודדים: “דני עבר עם בלון ליד גדר תיל…הבלון התפוצץ”.
להבנת קשרים בין אפיזודות רחבות: תופעות מדעיות, תמורות הסטוריות וכדומה.

אם נבין את התהליך ההדרגתי במורכבות הטקסטים אליהם נחשפים הילדים שלנו ונבין גם את תהליכי החשיבה שצריכים להתפתח ולצמוח נוכל לתווך להם ב"עליות החדות" ולאפשר להם להבין ולהפוך כל טקסט שהם יקראו – למשמעותי.

 

בתיה קלר
מורה דיגיטלית להבנת הנקרא
יוצרת קורסים דיגיטליים לילדים לשיפור השפה
ובעלת הקבוצה "כאן הכל קורא" - תוכן מעשי להורים משקיענים.

 

הדברים נלמדו מתוך הדברים של פרופ’ מיכל שני