ניהול רגשות – בחירת התנהגות מקדמת תוצאות, מאת ענת צימט

ניהול רגשות – בחירת התנהגות מקדמת תוצאות, מאת ענת צימט

ענת צימט, סטארטרית לעסקים ובעלת המותג GETSTARTED למתן שירותי ייעוץ עסקי אסטרטגי לעצמאיות ועצמאים ולבעלי ובעלות עסקים קטנים ובינוניים.

כאשר יצאתי לעצמאות הייתי בטוחה שעכשיו כשאני מלאת מוטיבציה ורצון לעשות דברים אחרת, לא אצטרך להתעסק כל היום עם הרגשות שלי, של הבוס שלי ושל הקולגות שלי. אלא שמהר מאוד התברר שקיים סט שלם של רגשות שנלווים ליציאה לעצמאות ושלעיתים לנהל עסק זה אפילו יותר מורכב ברמה הרגשית מלהיות שכיר.

בתחילת הדרך  לימדו אותי שלדבר על רגשות ולהתעסק עם רגשות בעולם העסקים זו חולשה. בכל מקום שעבדתי בו תמיד טענו שבשביל להצליח אני צריכה "לפתח עור של פיל" וש"אני לא יכולה להיות כל כך רגישה אם אני רוצה להתקדם".

הנחת המוצא תמיד הייתה שהמנהיגים והמנהלים הגדולים, היזמים ובעלי העסקים המצליחים הם מחוספסים, לא לוקחים שום דבר אישי, הם לא נעלבים, הם לא מפחדים, אין להם חרדות ביצוע, הם תמיד מלאי ביטחון עצמי וההחלטות שלהם מונעות משיקולים קרים וענייניים, הם עושים ביזנס.

כמובן שעם השנים ראיתי כמה ההנחה הזו רחוקה מהמציאות.

במציאות, נוכחתי לראות שברוב הפעמים הרגשות הם אלו שמניעים את דרך קבלת ההחלטות וההתנהגות בעבודה. נוכחתי שכולם, אבל כולם, מהמנהלים הגדולים ועד לעובדים הזוטרים ביותר, מרגישים את אותם רגשות. רגשות שליליים כמו פחד, חששות, חוסר ביטחון, עלבון, כעס, פרנויה או קנאה לא פוסחים על אף אחד.

וזה הרי מאוד הגיוני כי הרגשות הם חלק בלתי נפרד מאנשים ואיפה שיש אנשים יש רגשות, גם בעולם העסקים.

אם כולנו מרגישים את אותם הרגשות למה בכל זאת לאחד קל יותר מהשני? למה יש מי שמצליח יותר, מקבל את הקידום, כובש פסגה אחרי פסגה ומי שמתקשה? למה עסק של אחד נכשל והשני מצליח? למה סטארט-אפ אחד מקבל מימון והשני עם הרעיון הטוב יותר לא מצליח לגייס?

ברוב הפעמים מה שעושה את ההבדל זה היכולת של אותו אדם לנהל רגשות. אנחנו נבדלים זה מזה ביכולת שלנו לזהות את הרגשות, לעבד אותם ולבחור איך להתנהג.

לנהל רגשות זו משימה קשה מאוד, והיא מורכבת משני שלבים עיקריים: הראשון, מודעות. היכולת לזהות את הרגש שמתעורר ולהבין מאיפה הוא נובע. להיות מודעים לרגש שמציף אותנו ולזהות אותו זה לא דבר פשוט. הרבה פעמים זה דורש התבוננות ארוכת זמן לאורך שלל מצבים עד שהתובנה נוחתת, וזאת בהנחה שאנחנו מעוניינים להתבונן.

השני הוא שליטה עצמית ואיפוק. היכולת לווסת את הרגשות, ולא להגיב בצורה אימפולסיבית וריאקטיבית. ברגע שזיהינו את הרגש, אסור לתת לו לנהל את התגובות שלנו וזה מצריך איפוק ושליטה עצמית, משימה קשה בפני עצמה.

ובמילים פשוטות: כשרגש מתעורר ומאיים להפריע, ברגע שזיהינו אותו ואנחנו מודעים לנוכחות שלו וככל שהצלחנו לא להגיב בצורה אימפולסיבית וריאקטיבית, יש לנו את המרחב והאפשרות לבחור את ההתנהגות הרצויה שתעזור לנו להשיג את המטרות שלנו.

עצמאים ועצמאיות, ובעיקר אלו שנמצאים בתחילת הדרך, נתקלים בהרבה מכשולים רגשיים שהם צריכים להתמודד איתם.

כשיצאתי לעצמאות גיליתי שזה לא מספיק להיות טובה במקצוע שלי, לא מספיקים הידע או הניסיון שצברתי, צריך להוכיח את זה לעולם מההתחלה ולבנות מוניטין, בסיס ידע וניסיון. פתאום צריך ללמוד מקצועות נוספים ולהבין בכספים, מכירות, שיווק עצמי.

אני זוכרת שהתעוררו אצלי שלל פחדים, חרדות, חששות, תסכולים, ואת ההתלהבות, המוטיבציה והכריזמה, החליפו ספקות וחוסר ביטחון, הרגשות שלי ללא כל ספק ניהלו אותי והשפיעו על ההתנהגות והמחשבות שלי. הרגש חסם אותי. נכנסתי לקיפאון. עצרתי הכל. לא הצלחתי לעשות כלום.

וכמוני עוד הרבה אנשים שיצאו לעצמאות עוברים את אותו התהליך המפחיד הזה, יש שמתייאשים וסוגרים את העסק, אבל יש גם כאלה שמצליחים.

אז מה עושים?

כשרגשות שליליים מתעוררים הם גורמים לנו לפעול בצורה לא עניינית והרבה פעמים משפיעים על קבלת ההחלטות שלנו.

כעצמאים חשוב לנו לשמור על המוניטין והתדמית העסקית שלנו, לשמור על חופש הבחירה ולהשיג את המטרות העיסקיות שלנו. בעולם העסקים יש מעט מאוד סובלנות להיבטים רגשיים, לקוחות ושותפים עסקים נוטים להיות פחות סבלניים ופחות מכילים מחברים ומשפחה.

האופן שבו תופסים אתכם הוא אחד הדברים החשובים לעסק שלכם ולצמיחה כעצמאיים.

אם למשל תתנהגו לא יפה או בחוסר כבוד ללקוח, הוא לא ימליץ עליכם או אפילו יותר גרוע מזה, הוא יפרסם משוב שלילי ברשתות.

באופה מידה חשוב לשמור על יכולת הבחירה ולקדם את המטרות העיסקיות.

אם תשבו בפגישה עם לקוח פוטנציאלי חדש וירגישו עליכם שאתם חוששים, מתרגשים ואולי אפילו שלא התמודדתם עם כזה סדר גודל של לקוח בעבר, לא תשרו ביטחון וכנראה שלא תקבלו את העבודה. לכן חשוב מאוד לא לחשוף את הרגשות שלכם ולדעת לשדר את הרגשות הרצויים שיקדמו אתכם לעבר המטרות שלכם. אם לא תשרו ביטחון אתם מאבדים שליטה בסיטואציה וכנראה שלא תסגרו את הלקוח. ככל שתשדרו את המסר הנכון והרצוי בפגישה ותנהלו רגשות הסיכוי שתקבלו את העבודה יגדל ואז הבחירה אם לקחת את העבודה או לא, עוברת אליכם.

טיפים לניהול רגשות בסיטואציות עסקיות

יש כל מיני טריקים ודרכי התמודדות חלקם מבחוץ פנימה ורק מטפלים בהתנהגות שלנו כשרגש מתעורר וחלקם מבפנים החוצה ומתמקדים בשינוי הרגש.

כשאני מייעצת ללקוחותיי יש שלושה כלים עיקריים שאני מלמדת אותם במטרה לנהל רגשות באינטראקציה עיסקית:

FAKE IT TILL YOU MAKE IT

שימו מסיכה, תתמודדו עם הרגשות שלכם אחר כך, בפרטיות. תיכנסו לתפקיד ותהיו השחקן הראשי בהצגה. ככל שתקרינו את הרגש הרצוי שיקדם אתכם אל המטרות שלכם, במילים והתנהגות, אפילו אם אתם מרגישים אחרת בפנים. עם הזמן גם תשפיעו על הצורה בה אתם תופסים את המציאות בעצמכם והפער בין איך שאתם מרגישים לאיך שאתם מתנהגים יצטמצם ואולי אף ייעלם.

למשל מזמינים אתכם לדבר בכנס. אתם חשים פחד ובהלה. צפות חששות ושאלות כמו - מי אני שאשוחח על העבודה שלי? למה שזה יעניין מישהו? מה יקרה אם לא יקשיבו לי? מה אם ישאלו אותי שאלה שאני לא אדע לענות עליה? אין לי מספיק זמן להתכונן ועוד ועוד פחדים. במקרה כזה הפחד יכול לגרום להימנעות. הימנעות תפגע בכם כי לא תקבלו חשיפה לעסק שלכם ותפספסו את ההזדמנות. אתם חייבים להשתתף.

אם השתתפתם, הפחד גם יכול לגרום להתנהגות לא רצויה למשל תהיו מבוהלים שקטים וחסרי ביטחון, לא תשדרו ביטחון ושאתם אנשי מקצוע ששווה לקנות מהם שירות. זה לא יעניין. לכן, אין ברירה, שימו מסיכה, התנהגו כלפי חוץ בביטחון, ובמילים אחרות - תסתירו את הרגשות האמיתיים שלכם. תדעו שזה תיכף ייגמר ואתם חייבים להוציא מזה מה שאפשר. גם אם לא יתחברו למה שאתם אומרים, לפחות ייצאו עם הרושם שאתם כנראה טובים במה שאתם עושים.

תכו בברזל כשהוא קר
קחו זמן לתגובה או במילים אחרות אל תהיו אימפולסיביים. תזכרו שתמיד יש זמן ועדיפה תגובה נכונה מאוחר יותר מאשר תגובה הרסנית כאן ועכשיו. תסתכלו על התמונה הגדולה, מה אתם רוצים להשיג ואז תפעלו ותגיבו, אחרי שהדברים שקעו, מתוך מחשבה והגיון ובדרך שתשרת את המטרות שלכם בצורה הכי טובה.

למשל אם במהלך פגישה שואלים אתכם שאלה שאין לכם תשובה טובה עליה, תיראו נינוחים, קחו את הזמן לענות, אפילו אחרי הפגישה. אפשר למשוך זמן ולענות תשובה שמאפשרת את הזמן למחשבה למשל "יש הרבה דרכים להתמודד אבל אני מעוניינת למצוא את הדרך הנכונה ביותר עבורכם ולכן אני רוצה להכיר אתכם יותר לעומק לפני שאני עונה על השאלה הזו". ככה תיצרו תדמית של אנשים רציניים שלא שולפים מהמותן וחושבים לפני הם פועלים במקום לייצר תדמית חובבנית ולשדר חוסר ידע.

תהיו ממלכתיים

הישארו מקצועיים ומכובדים. שמרו על התדמית שלכם והרושם שאתם יוצרים על הסביבה ושמרו על הרגשות של מי שעומד מולכם. תנו כבוד לתפקיד המקצועי שלכם, ללקוחות שלכם או הקולגות שלכם והיו ענייניים.

למשל אם אתם יושבים עם לקוח מתלונן, אחד שרק בא בטענות, והוא ממש מעצבן אתכם. מתחשק לכם להתווכח, לריב ולהראות לו כמה הוא טועה ואתם צודקים. אבל, זה בטוח לא יגרום לו להיות מרוצה מכם ובטח שלא להפוך לשגריר שלכם. מה עושים בכזה מצב?  קודם כל לא מראים את הרגשות השליליים, הוא הלקוח ואתם נותני השירותים, תנו לו את הכבוד שמגיע לו, גם אם הוא לא חולק אתכם את אותו הכבוד, אתם לא חייבים להמשיך לעבוד איתו בהמשך הדרך. במצב כזה הכי חשוב להיות שירותיים ולשחרר את הלקוח בהרגשה ששלל התלונות שלו קיבלו מענה מקצועי וענייני, שהוא מקבל תמורה מלאה עבור מה שהוא שילם. תקשיבו, תשמעו את הבקשה בתוך התלונה ותיתנו לה מענה מלא ככל שניתן.

כלים אלו באופן זמני, פלסטר, מסיכה. הם לא באמת עוזרים להתמודד עם הרגשות, לא מנמיכים את העוצמה שלהם ולא בהכרח הופכים את ההתמודדות לפשוטה יותר. קיימים מספר כלים שמסייעים לשנות את הרגש ולפעול מבפנים החוצה:

שימו את עצמכם בנעלי הזולת.

תזכרו אנשים מאוד שונים אחד מהשני, אל תניחו שאתם מבינים את המניעים של מי שעומד מולכם או שאתם מכירים אותו ומבינים את ההתנהגות שלו. שימו לב שלאנשים יש תפיסות שונות, ושאנשים לרוב מתנהגים איך שהם מצפים שיתנהגו אליהם ולא תמיד יודעים להתאים את ההתנהגות שלהם למה שאתם מצפים.

הכי חשוב זה לזכור שכל מה שאתם מרגישים - יש סיכוי גבוה שגם מי שעומד מולכם מרגיש, אולי הוא פשוט שם מסיכה ולא חושף את הרגשות האמיתיים שלו.

תסתכלו על התמונה הגדולה

תנתקו את עצמכם מהסיטואציה. תייצגו את העסק ולא את עצמכם. זה עוזר לשנות תפיסה בזמן אמת ולהנמיך את הלהבה הרגשית.

ועד שתצליחו, מצאו לעצמכם מעגלי כוח, קולגות או חברים, יועץ עסקי או ארגון נטוורקינג, שם תוכלו לשוחח עם אנשים בעלי ניסיון, שעברו או עוברים את מה שאתם עוברים, שיכלים לחלוק אתכם ולשתף בדרכי ההתמודדות שלהם, לייעץ לכם או סתם להיות אמפתיים ולחזק אתכם. אתם לא לבד.

ולבסוף, תאהבו את עצמכם ותסלחו לעצמכם. מדובר בתהליך ארוך וכל דבר שקורה בדרך מדייק אותנו ועוזר לנו להגשים את המטרות, הכי חשוב ללמוד מכל אינטראקציה. התמידו בדרך בה אתם מאמינים אבל גם אל תשכחו ללמוד מטעויות.

כמו שאמר אלברט איינשטיין: "אדם שמעולם לא עשה טעות הוא אדם שמעולם לא ניסה משהו חדש".
אז לא לשכוח, חשוב להכיר ברגש ולזהות אותו אבל אסור לתת לו לנהל את ההתנהגות שלנו.