חזון עסקי וחזון אישי

חזון עסקי וחזון אישי

מאת: מירב שטרן – ייעוץ עסקי, אימון אישי.


בין אם נדבר על חזון עסקי או חזון אישי ראשית נגדיר מהו חזון:

חזון הינו מצב שיא ההצלחה בטווח הרחוק

כאשר כל צרכיי באים לידי מימוש מקסימאלי.

מה הפירוש של זה?

שיא ההצלחה = שיא שיאי ההצלחה, ללא פשרות, ללא התנגדויות מכל סיבה שהיא. לא חושבים על ה"איך" אלא, רק על ה"מה".
טווח רחוק = מינימום – שנה מהיום. מקסימום – ללא הגבלה.
צרכים = צורך קיומי שלי בלעדיו לא אהיה מסופקת ומאושרת (לדוגמא: יציבות, יצירתיות, אהבה, הערכה, פרגון, התפתחות, יצירתיות ועוד).
לידי מימוש = אכן קיימים בעשייה  האישית/העסקית שלי.

מדוע חשוב להגדיר חזון?

מטרת על – החזון מבטא את מטרת העל אליה שואפים.

מימוש הצרכים שלנו – החזון מבטא את מצב שיא ההצלחה בו הצרכים שלנו באים לידי מימוש מקסימאלי ואנו מאושרים ומסופקים ולא מאפשר לנו להתפשר על הצרכים הבסיסיים שלנו, או במילים אחרות, להתפשר על פחות מהטוב ביותר עבורנו.

מיקוד – החזון יוצר מיקוד במטרות אליהן שואפים ועוזר בקבלת החלטות לאורך הדרך.מהווה המצפן שלנו.

ערך מוסף – החזון מבטא את הערך המוסף שלכם, את היתרון היחסי. השתמשו במידע זה בשיווק שלכם ובקידום האישי/עסקי.

ניהול הדרך – הגדרת החזון ופירוקו למטרות, יעדים ומשימות, מאפשר לך לנהל את הדרך האישית/העסקית ולא לתת לחיים/לעסק לנהל אותך.

בניית תוכנית עבודה נכונה – בניית תוכנית העבודה למימוש החזון מהסוף (הטווח הרחוק) להתחלה (כיום) ולא הפוך, וזאת על מנת שאכן נגיע למטרות הרצויות ולא נסטה מהדרך באמצע או נממש אותן לא בטווח זמן שהגדרנו לעצמנו בחזון.
באיזה שלב כדאי לכתוב חזון?

ברמה האישית: כשאנו ממוקדים ומחוברים לעצמנו. כשיש בידנו את היכולת ל"הסתכל פנימה" ולהבין מה הכי נכון עבורנו ולאן אנו רוצים להגיע.

ברמה העסקית: כדאי ורצוי לבנות חזון טרום הקמת העסק, כך כל תוכניות העבודה תהיינה מותאמות למטרה זו. אם העסק כבר קיים – ככל שנקדים כן ייטב כיוון שכך נמקד את פעילות העסק ונטווה את הדרך הטובה ביותר להגשמת החזון.

מה מכיל החזון?

החזון מתייחס לכל תחומי חיינו האישיים ו/או העסקיים ומתמקד בנו (לא בבן זוג, ילדים, שותפים…).
ברמה האישית: משפחה, זוגיות, עבודה, מצב כלכלי, לימודים, פנאי, תחביבים, מיקום גיאוגרפי ועוד.
ברמה העסקית: עיסוק, תחומי פעילות קהלי יעד, מצב כלכלי, שותפים/עובדים, מיקום גיאוגרפי ועוד.

האם החזון הוא פנטזיה?

החזון הינו חלומנו הגדול ביותר, אך חלום בר מימוש בהנחה שנעשה את הדרך הנכונה להגשימו.
פנטזיה, לעומת זאת, הינה חלום לא מציאותי, הזיה, משהו שאינו בר מימוש.
כיצד כותבים חזון?

  • מגדירים את חמשת הצרכים המהותיים ביותר שלנו.
  • מחליטים מהו הטווח הרחוק אליו יתייחס החזון (בעוד 5, 10, 15, 20… שנה מהיום).
  • מדמיינים את חיינו באותו טווח רחוק, כאילו מתרחשים כיום.
  • מעלים את הדברים על הכתב באופן בהיר.

כיצד נגשים את החזון?

בעזרת מחויבות – בחירה אמיתית וכנה בחזון כמטרת העל אליה אנו שואפים.

בהירות – לגבי מטרותינו והדרך להשגתן. ללא בהירות, לא נדע כיצד עלינו לפעול למימוש החזון.

התמדה – חתירה מתמדת לעשייה ולמימוש החזון בכל התחומים, לא לוותר גם אם יש קשיים בדרך.

גמישות מחשבתית – כל דרך טומנת בחובה גם פיתולים, עליות ומורדות, קוצים מדי פעם לצד הנוף המרהיב, המרחבים, הצבעים המגוונים… וחשוב לדעת להתאים את הפתרונות ואת העיקופים הנדרשים, כך שיובילו אותנו למימוש החזון.
ומה עושים עם זה עכשיו…?

חשוב לתרגם את החזון למטרות, יעדים ומשימות קונקרטיות.
לבנות תוכנית עבודה מפורטת ולפעול להגשמתה.

 

בברכת שפע חזוני,

מירב שטרן – יועצת עסקית, מנכ"לית שותפה ובעלים של ארגון נטוורקינג קישורי אמהות