איך מקבלים החלטה לצאת מהבית למשרד חיצוני?

איך מקבלים החלטה לצאת מהבית למשרד חיצוני?

מאת: נורית גראור

 

צילום:דליה ברודבקר

במהלך השנים הראשונות לפתיחת עסק עצמאי, לרוב ההוצאות בעסק עולות על ההכנסות. וכשעולה השאלה היכן כדאי לפתוח את העסק שלנו, הבחירה הראשונה תהיה – בבית. גם בשלב מאוחר יותר בחיי העסק, שאלה זו רלוונטית, כי הרי למה להוציא כסף על משרד, כשיש לנו אפשרות לעבוד מהבית.

אך האם זו החלטה נכונה?
אחד הדברים שיש לבדוק הוא עד כמה העבודה מהבית אפקטיבית ואינה פוגעת בעסק.
המלצתי, בצעו רישום של יתרונות וחסרונות העבודה מהבית.
היתרונות הבולטים: חיסכון בעלויות שכירות משרד, חיסכון בזמן הנסיעות למשרד ובעלויות דלק וחניה, אפשרות להכיר חלקית בהוצאות הבית (כמו: ארנונה, מים, חשמל). ובנוסף, הקירבה לבית ולילדים, שמאפשרת לנו לתמרן עם לוחות הזמנים כפי שנח לנו.
מאידך, ישנם חסרונות. החיסרון העיקרי הוא: אי היכולת לבצע הפרדה מוחלטת בין הבית לעסק. מצד אחד, אנחנו יכולות לעבוד מסביב לשעון, ומצד שני יש ציפייה של בני הבית לזמינות מלאה (ילד חולה, הקפצה לחוג ועוד). הקושי הוא בהגדרת שעות עבודה ועמידה בהן. חיסרון נוסף הוא הסחות דעת הקשורות למטלות השוטפות של הבית, כמו: מכונת הכביסה שמצפצפת ו'קוראת לנו' לקום מהכסא ולתלות אותה ליבוש, או ארוחת צהריים שעלינו להכין לקראת בואם של הילדים מביה"ס.
בעבודה מהבית נדרשת מאיתנו משמעת עצמית גבוהה ולא אחת אנו מתוסכלות שלא הספקנו כל מה שרצינו או תכננו לאותו יום. לחסרונות אלו יש השפעה הן כלכלית והן על התפקוד השוטף של העסק.
נושא נוסף שיש צורך להתייחס אליו: קבלת הלקוחות בבית.
בין אם אנחנו עסק מכירתי או נותנות שירות, חשוב שיהיה לנו חדר/חלל בו נקבל את לקוחותינו באופן שמשרת את העסק, לדוגמא: יועצת או מטפלת, שמתאים שתקבל את לקוחותיה בחדר נפרד.

אז איך נקבל החלטה? האם להישאר בבית או לעבור למשרד?
פעמים רבות עלות השכירות מהווה שיקול עיקרי בקבלת ההחלטה. אך לא תמיד זה נכון. חשוב להתייחס לכלל השיקולים, כפי שציינתי למעלה. לדוגמא: אם נכמת את כל הסחות הדעת שיש לנו בבית ונתרגם אותם לשעות עבודה בלתי מנוצלות, נוכל לחשב כמה שעות עבדנו בפועל לעומת מה שתכננו לעבוד.
במידה והגענו למסקנה שהעבודה מהבית לא משרתת את העסק, או לא מאפשרת לו להתפתח, המלצתי היא לצאת מהבית.
לא חייבים בשלב הראשון לרוץ ולשכור משרד ולהתחייב לתקופה ארוכה. אפשרי לבדוק אופציה של עבודה מבית קפה שכונתי (בפינה שקטה). כמו כן, ישנם כיום הסדרים בהם מציעים חללי עבודה משותפים, כדוגמת We Work, שמהווים פתרון ובמחיר נוח.
בכל מקרה מומלץ ורצוי לבדוק אחת לשנה את הכדאיות הכלכלית של השכרת משרד.

לסיכום הדברים, לפני שאנו מגיעות להחלטה האם לעבוד מהבית או ממשרד חיצוני, יש להתייחס מעבר לשיקול הכלכלי, גם לכל ההיבטים הנוספים ולבדוק מה הרווחים ומה המחירים שאנו משלמות בשני המצבים.

שנה טובה לכולנו ?

נורית גראור
יועצת ומאמנת כלכלית למשפחות ועסקים
054-4547771