(מ)חלוקת תעודות

(מ)חלוקת תעודות

 

מאת: שרית מאיר.

ביום שישי הקרוב, עם סיומה של המחצית הראשונה, מקבלים ילדי בית הספר תעודות.
המורים מתרגשים, ההורים מצפים אך הילדים מעט חוששים ולא רק מהציונים…
הורים יקרים, חשוב שתדעו שלתגובה שלכם יש עבורם משמעות לא פחותה מהציון שהם מקבלים.
אז רגע לפני, שרית מאיר מדריכת הורים, מזמינה אתכם לחזור אחורה בזמן, להזכיר לכם איך זה להיות במקום של הילד ולתת לכם כלים כיצד להגיב ולחזק את המוטיבציה שלו.

מחצית ראשונה חלפה ועוד רגע כל ההישגים של ילדכם במחצית השנה הראשונה יועלו על כתב ויקבלו ציון.
אין ספק שזהו רגע קצת מלחיץ עבור הילדים מעצם קבלת התעודה ואולי אף יותר מהתגובה של ההורים, ובצדק…

לתעודה למעשה שתי מטרות: הראשונה לשקף לילד את תוצאות ההשקעה והיכולות שלו בזמן הזה, והשנייה להצביע על המקומות בהם הוא מתקשה ונדרש להשתפר.
אך נראה שבחברה התחרותית של היום, הנטייה הטבעית שלנו היא בעיקר לשים דגש על הנקודות הטעונות שיפור.
על כן, נסו להיזכר ברגעים בהם אתם כילדים קיבלתם תעודה ורק חיפשתם תירוצים להחביא אותה או להימנע מהמפגש עם ההורים ונצלו את ההזדמנות ליצור חוויה אחרת לילדכם.
יש לכם הזדמנות מצויינת לנצל את המעמד ליצירת מוטיבציה אצל ילדכם והעלאת הדימוי העצמי שלו.

רוצים לדעת כיצד מומלץ להגיב כדי להשיג זאת? מצ"ב כמה נקודות ליישום:

  1. תכבדו את ילדכם – אפשרו לו להרגיש נח ולהציג לכם את התעודה בזמן הנכון לו והקפידו לעשות זאת
    באינטימיות ולא מול כל בני המשפחה.
  2. הימנעו מהערות ציניות או השוואות לאחים לחברים או לעצמכם.
  3. עודדו אותו -אם התעודה שלו לא ממש טובה, הוא גם כך ירגיש רע, לכן אין צורך להוריד אותו עוד מטה…

תתחילו עם הציונים הטובים ותנסו לברר מה גרם לו להצליח באותו מקצוע?
התייחסו גם להערות הכלליות של המורה ולא רק לציונים בכדי לחזק אותו.
הרעיון הוא להתייחס יותר לדרך שעשה – לכוונה, ההשתדלות והמאמץ ופחות לציון עצמו.
יש להימנע מהערות חיוביות כגון "אתה גאון" "את נהדרת" "איזה אלוף" – הן רק יוצרות לחץ ובדרך כלל הילדים פשוט לא מבינים למה אנחנו מתכוונים. תהיו ספציפיים ויותר אותנטיים ותתייחסו למעשה, למאמץ : "איזה כיף שהמאמץ שלך השתלם".
עברו למקצועות הדורשים שיפור ונסו להבין מה לא הצליח שם, היכן הקושי.

  1. הימנעו מלתת עונשים על תעודה לא טובה או לחילופין פרסים על הישגים טובים מה כן?
    אתם יכולים להראות עצובים במקרה שהתעודה לא טובה או לומר מילים טובות ולהפגין התלהבות במקרה שהתעודה היא טובה.
  2. הזכירו לו שאף לא מאוחר מידי וכדאי לנסות עד שמצליחים ושאתם תסייעו לו לאורך כל הדרך עם כל
    הכרוך בכך, התייעצו איתו ובררו מה לדעתו יכול לעזור לו להתגבר על הקושי.
  3. תנו לו להרגיש שאתם אוהבים אותו לא משנה מה…
    זכרו שהישגים לימודיים לא באים לכל אחד בקלות.
    היזכרו בילד שאתם הייתם והיו עבור ילדכם הורים תומכים ואוהבים, ללא תנאי, שדרו אופטימיות והראו לו שאף פעם לא מאוחר ותמיד ישנן עוד הזדמנויות לשפר ומי שמנסה, סביר שלבסוף גם יצליח.

בהצלחה!

  שרית מאיר

אתר: http://www.saritmeir.co.il/             
פייסבוק :
https://www.facebook.com/meir.sarit